Najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce w marcu 2020 roku według raportu Instytutu Monitorowania Mediów jest Onet – portal zajmuje pierwsze miejsce niezmiennie od dwunastu miesięcy. Tuż za nim plasują się TVN24 i RMF FM. Ranking zamykają zaś Przegląd Sportowy i TVP1 – ze skokiem aż o szesnaście pozycji w górę.
W głównym rankingu, ukazującym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się trzy portale, dwie stacje radiowe, cztery telewizyjne oraz sześć tytułów prasowych. Najbardziej opiniotwórcze medium – Onet, na który powoływano się około 4304 razy – utrzymuje się na swojej pozycji już dokładnie rok. Wzrost o cztery pozycje w stosunku do zeszłego miesiąca zanotowała stacja TVN24, co zapewniło jej miejsce w czołówce. Ponadto w zestawieniu za marzec kanał informacyjny TVP Info znalazł się siedem miejsc wyżej w stosunku do lutego tego roku.
PRASA
Podium wśród tytułów prasowych otwiera Rzeczpospolita z 2260 wzmiankami. Za nią, podobnie jak w lutym, znalazła się Gazeta Wyborcza (1851 cytowań). Miejsce trzecie należy do Super Expressu, który w marcu cytowany był 1574 razy. Znaczący wzrost wzmianek zanotowały „Forbes” (trzy pozycję w górę w stosunku do lutego) i Głos Wielkopolski (ze skokiem w górę aż o dziesięć miejsc), które zamykają pierwszą dziesiątkę najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych.
TYGODNIKI I DWUTYGODNIKI
Najbardziej opiniotwórczymi tygodnikami i dwutygodnikami marca 2020 roku są kolejno „Do Rzeczy” i „Newsweek”, którego w lutym nie było w pierwszej piątce. Dalej na podium znalazł się „Wprost”, który pomimo cytowań od 30 marca nie jest już dostępny w formie papierowej. Prawie dwukrotnie większą liczbę wzmianek zanotowały „Sieci”, które zamykają ranking.
MIESIĘCZNIKI I DWUMIESIĘCZNIKI
W kategorii najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników na pierwszym miejscu, podobnie jak w lutym, uplasował się „Forbes” z łączną liczbą cytowań wynoszącą 264. Drugie miejsce zajmuje magazyn „Perspektywy” z liczbą cytowań 48. Następne pozycje należą kolejno do „Twojego Stylu”, „Pressa” oraz „Zwierciadła”.
PORTALE INTERNETOWE
Wśród portali internetowych prawie same wzrosty w stosunku do lutego bieżącego roku. Bezapelacyjny lider, Onet, był cytowany w marcu blisko 4304 razy. Po nim w zestawieniu znalazły się Wirtualna Polska oraz Interia. Na dziesiątym miejscu nowość w stosunku do ubiegłego miesiąca – Sport.pl z 223 cytowaniami.
STACJE TELEWIZYJNE
Z wyraźnym wzrostem cytowań – z 1496 w lutym do 3148 w marcu – listę otwiera TVN24. W pierwszej trójce znalazły się również Polsat News oraz – ze zmianą pozycji w rankingu – TVP Info. Bardzo duży skok cytowań zanotowała również TV Trwam, która z dziesiątego miejsca w lutym przeszła na miejsce szóste w marcu.
STACJE RADIOWE
W kategorii Stacje Radiowe na pierwszym miejscu niezmiennie znajduje się RMF FM – z 3116 wzmiankami w marcu. Za nim plasują się Radio ZET oraz TOK FM ze skokiem w górę o dwa miejsca. Bardzo duże wzrosty występują w przypadku Radia Kraków oraz Programu Trzeciego Polskiego Radia. Co więcej, w tej kategorii wzrosty w liczbie cytowań w stosunku do lutego obejmują wszystkie stacje z rankingu.
MEDIA EKONOMICZNE
W czołówce znalazła się Rzeczpospolita z 2260 cytowaniami, za nią Dziennik Gazeta Prawna oraz Money.pl – pozycje całej trójki nie zmieniły się w rankingu od lutego. Nowością tego miesiąca okazał się „Forbes”, który znalazł się w zestawieniu z 264 wzmiankami.
MEDIA REGIONALNE
Wśród mediów regionalnych w marcu prym wiedzie Radio Kraków z 452 cytowaniami. Za nim w rankingu znalazło się Radio Poznań, odnotowujące również bardzo duży wzrost (aż pięć pozycji w górę w stosunku do lutego). Trzecie miejsce należy do Głosu Wielkopolskiego, a ranking zamykają Gazeta Wrocławska i Gazeta Krakowska. Każdy ze wspomnianych tytułów był cytowany częściej niż w lutym.
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 41163 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 marca 2020 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych – przez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (www.imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów”; w przypadku mediów tradycyjnych – przez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów”.