Onet.pl, RMF FM, Polsat News, Wp.pl i TVN24 – to pierwsza piątka najbardziej opiniotwórczych mediów października 2020 – wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów.
Pierwsze pięć pozycji w rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” za październik 2020 zajęły kolejno: Onet.pl utrzymujący pierwszeństwo na podium już od równo dwunastu miesięcy, RMF FM z 15 proc. wzrostem liczby powołań w stosunku do września 2020 roku, Polsat News ze zmianą miejsca z piątego na trzecie (wzrost cytowań prawie o 40 proc.), portal Wp.pl, który zanotował 20 proc. więcej wzmianek niż w ubiegłym miesiącu, oraz TVN24 ze skokiem w górę na poziomie 36 proc. – podaje IMM.
Ranking ogólny otwiera Onet.pl z wynikiem ponad 4,5 tys. cytowań. Media często powoływały się na wywiad, którego dla portalu udzielił znany immunolog i prezes fundacji „Instytut Profilaktyki Zakażeń” dr Paweł Grzesiowski. Na miejscu drugim, z wynikiem 4,3 tys. cytowań, uplasowała się stacja RMF FM, gdzie m.in. donoszono o przewidywanym zakazie wesel w całym kraju. Podium zamyka Polsat News, który we wrześniu znajdował się na miejscu piątym. Wzrost w rankingu spowodowany jest m.in. wywiadem z premierem Mateuszem Morawieckim, który ogłosił, że będzie rekomendował, aby cała Polska została objęta „czerwoną strefą” w związku ze zdecydowanym wzrostem zachorowań na COVID-19 w kraju.
Aż o dziesięć miejsc w rankingu wzrosła pozycja Programu Pierwszego Polskiego Radia, które w październiku inne media cytowały 1,2 tys. razy. Na łamach radiowej Jedynki wypowiadał się minister Michał Dworczyk, który mówił o powstających szpitalach polowych. O siedem miejsc wzrosła również pozycja Programu 24 Polskiego Radia, gdzie wiceminister zdrowia Waldemar Kraska zapowiadał m.in. wzmożone kontrole dotyczące obowiązku zakrywania nosa i ust w miejscach publicznych. Zwiększoną cytowalność miały również informacje podawane przez stację TVP Info, gdzie rzecznik rządu potwierdził doniesienia o przekształceniu Stadionu Narodowego w szpital tymczasowy.
Czytaj także: Szpital Narodowy w ogniu krytyki. Zachęca do pracy w „przyjaznej atmosferze” hashtagiem #GramyoZdrowie
Tytuły prasowe
W kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych podium zajęły kolejno Rzeczpospolita (2,8 tys. cytowań), Gazeta Wyborcza (2,7 tys. cytowań) oraz SuperExpress z wynikiem 1,6 tys. wzmianek w innych mediach. Do rankingu zakwalifikował się również tytuł Gazeta Polska Codziennie ze wzrostem aż o osiemnaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca. Na łamach dziennika opublikowano wywiad z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim m.in. na temat projektu „piątki dla zwierząt”. Szesnaście pozycji wyżej w stosunku do września znalazło się czasopismo „Wspólnota”, gdzie opublikowano ranking majętności samorządów w Polsce. O sześć oczek natomiast wzrosła pozycja „Gazety Polskiej”, gdzie m.in. wypowiadał się wicepremier Jarosław Kaczyński.
Stacje telewizyjne
Ranking kategorii otwierają: Polsat News, TVN24 oraz TVP Info. O trzy miejsca w stosunku do ubiegłego miesiąca wzrosły również pozycje stacji TVP1, gdzie wypowiadał się m.in. minister rolnictwa Grzegorz Puda w sprawie projektu ustawy „piątka dla zwierząt” oraz Telewizji Republika, której wywiadu udzielił główny inspektor sanitarny Jarosław Pinkas.
Stacje radiowe
Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową października jest RMF FM, które cytowane w innych mediach było aż 4,3 tys. razy. Kolejno w rankingu ze wzrostem o dwie pozycje znalazły się Program 24 Polskiego Radia oraz Polskie Radio „Jedynka”. O dwa oczka wyżej znalazła się również Radiowa Trójka, gdzie o przygotowaniu szpitali do pandemii koronawirusa opowiadał minister zdrowia Adam Niedzielski. Do rankingu zakwalifikowało się również Radio Gdańsk, cytowane 110 razy za sprawą wypowiedzi szefa MEN Dariusza Piontkowskiego, który mówił o „propagandzie homoseksualnej” w Polskich szkołach.
Portale internetowe
Na podium rankingu najbardziej opiniotwórczych portali internetowych na czele niezmiennie od roku Onet.pl. Miejsce drugie zajęło Wp.pl natomiast trzecia w kolejności jest Interia.pl. Do rankingu ze wzrostem o dwie pozycje zakwalifikował się również Bussinesinsider.com.pl, w którym informowano, że Stany Zjednoczone weszły w trzecią fazę zakażeń koronawirusem.
Tygodniki i dwutygodniki
Na podium rankingu ze wzrostem o trzy pozycje, znalazła się „Gazeta Polska” z wynikiem 617 cytowań. Miejsce drugie zajęło czasopismo „Wspólnota”, natomiast podium, ze wzrostem aż o jedenaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca, zajął „Gość Niedzielny”, gdzie Jarosław Pinkas wypowiadał się na temat przyspieszenia dynamiki zakażeń w związku z pandemią COVID-19.
Miesięczniki i dwumiesięczniki
W tej kategorii miejsce pierwsze zajął „Press”, a po nim „Twój Styl”. Na podium ze wzrostem o cztery pozycje znalazło się również „Zwierciadło”, cytowane 44 razy w wyniku wywiadu z Katarzyną Nosowską na temat jej nowej książki „Powrót z Bambuko”.
Media ekonomiczne i biznesowe – prasa
W kategorii prowadzi tytuł Rzeczpospolita, cytowany przez inne media 2,8 tys. razy. W pierwszej trójce znalazł się również niezmiennie Dziennik Gazeta Prawna oraz Puls Biznesu.
Media ekonomiczne i biznesowe – portale
Najbardziej opiniotwórczym portalem internetowym o profilu ekonomiczno-biznesowym w październiku było Money.pl cytowany 864 razy. Za nim znalazły się Businessinsider.com.pl oraz Bankier.pl. Na miejscu czwartym natomiast, ze wzrostem o dwie pozycje w rankingu, znalazł się portal 300gospodarka.pl, który opublikował raport „Wodorowa Alternatywa” dotyczący energetyki wodorowej.
Media regionalne
Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym października jest Gazeta Wrocławska, która informowała o pojawieniu się aligatora w pobliżu ujścia Widawy do Odry. Na miejscu drugim znalazło się Radio Poznań, a podium, ze wzrostem o dwie pozycje w rankingu, zamyka Dziennik Zachodni, na którego łamach informowano o użyciu gazu wobec protestujących przeciwników zaostrzenia przepisów aborcyjnych. O pięć pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca wzrosła również pozycja Radia Gdańsk, które cytowane przez inne media było 110 razy.
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 49 172 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 października 2020 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej imm.com.pl oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów IMM”; w przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów IMM”.