W pierwszym miesięcznym zestawieniu „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z „Gazety Wyborczej”. Raport przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
Prokurator regionalny w Lublinie Jerzy Ziarkiewicz miał latami blokować sprawy dotyczące polityków PiS, a akta niewygodnych spraw przechowywać w garażu – wynika z informacji, do których dotarł Jacek Brzuszkiewicz. Na jego ustalenia media powoływały się w styczniu 109 razy, a łączny zasięg wzmianek wyniósł ponad 11,4 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
W TOP 3 również materiały dziennikarzy Onetu i Radia ZET
Drugim materiałem dziennikarskim o największym zasięgu w styczniu okazała się publikacja Kamila Dziubki z Onetu zatytułowana „Wiemy, ile zarobiła Joanna Kurska w TVP. Kwota zaskakuje”. Według jego ustaleń żona Jacka Kurskiego otrzymała ponad 1,5 mln zł za 13 miesięcy pracy w Telewizji Polskiej. Te ustalenia cytowano 106 razy, co dało łączny zasięg szacowny przez IMM na przeszło 4,9 mln kontaktów z przekazem.
Na ostatnim miejscu styczniowego podium znalazł się Maciej Bąk z Radia ZET i jego materiał „Minister Hennig-Kloska wydaje zakaz, ale Obajtek go omija”, w którym dziennikarz opisuje próbę wykupu mieszkania służbowego należącego do Lasów Państwowych przez Bartłomieja Obajtka. Brat byłego prezesa Orlenu miał podpisać przedwstępną umowę nabycia nieruchomości, choć kilka dni wcześniej minister klimatu i środowiska miała wydać zakaz „zbywania nieruchomości należących do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku”. Na te informacje powoływano się 21 razy, co przełożyło się na ponad 1,5 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Tuż za podium został sklasyfikowany artykuł innego dziennikarza Onetu – Tomasza Mateusiaka – „Syn Zenka Martyniuka dostał mandat, jest na wolności. Kulisy interwencji w hotelu. »Krzyczał do nas: czy wy wiecie, kim ja jestem?«”. Daniel Martyniuk w noc sylwestrową został zatrzymany przez policję po tym, jak wywołał awanturę w hotelu w Zakopanem. Publikacja doczekała się 53 cytowań, które dały zasięg bliski 1,5 mln kontaktów z przekazem.
Styczniowe zestawienie „O tym się mówi” zamyka artykuł Michała Duszczyka z „Rzeczpospolitej”. Dziennikarz opisał w nim fatalną kondycję finansową Poczty Polskiej, która według jego ustaleń może wynikać z niegospodarności i zaniechań. Na publikację „Poczta Polska nie włączyła trybu oszczędzania. Pieniądze uciekają” inne media powoływały się 42 razy, a materiał osiągnął zasięg niemal 1,3 mln – wynika z danych IMM.
O badaniu:
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.
Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.
* Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.