Według trzeciej części raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2022” przygotowanego przez Grupę Eurozet, podcasty zyskują coraz większą popularność wśród Polaków. Najczęściej są odsłuchiwane wieczorami w domu, w celu uzyskania fachowej wiedzy od ekspertów na temat polityki, problemów społecznych, kultury, a także dowiedzenia się o najnowszych informacjach z kraju i ze świata.
Badanie wykazuje, że 82 proc. ankietowanych słucha podcastów w domu. Polacy chętnie korzystają z tego medium również podczas jazdy samochodem lub środkiem komunikacji, podczas spacerów lub uprawiania sportu, a nawet w pracy lub w czasie robienia zakupów. Podcasty są najczęściej odsłuchiwane popołudniami lub wieczorami. Co więcej, słuchacze tego formatu cechują się wysokim poziomem akceptacji treści reklamowych.
Jak wynika z badania, Polacy najczęściej dowiadują się o podcastach z mediów społecznościowych (39 proc). Z kolei 28 proc. poznaje podcasty dzięki znajomym lub rodzinie, 24 proc. poprzez osoby udzielające się w internecie, a także podczas słuchania radia. Badani wskazali, że najczęściej słuchają podcastów na YouTubie (66 proc.) i platformie Spotify (32proc.). Natomiast na trzecim miejscu uplasował się TOK FM, który stale dodaje nowe audycje do swojej oferty.
Raport zawiera także informacje o tym, z jakich powodów Polacy sięgają po podcasty. Jak czytamy, „prawie 60 proc. słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki – w zestawieniu z liczbą słuchaczy szacowaną już na ponad 8 mln”. Oznacza to, że podcasty zaliczają się już do mediów masowych. Natomiast ponad połowa respondentów słucha podcastów w celu uzyskania wiedzy świecie lub rozwijania swoich umiejętności. Jak podaje poprzedni raport, 61 proc. internautów wykorzystuje wiedzę w rozmowie z odsłuchanych podcastów. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.
Do najpopularniejszych tematów należą m.in. najnowsze doniesienia, film, literatura, muzyka, problemy społeczne, polityka, nauka, gospodarka, finanse, sport i zdrowie oraz historia.
„W naszym badaniu zidentyfikowaliśmy tzw. heavy userów, czyli osoby, które słuchają podcastów częściej niż raz w tygodniu, i tzw. light userów – osoby słuchające podcastów rzadziej niż raz w tygodniu. Co ciekawe, pierwszą grupę stanowi aż 62 proc. słuchaczy. To osoby, które regularnie słuchają 2 lub nawet 3 czy 4 serii podcastowych. Widać tutaj wyraźny wzrost w porównaniu do poprzednich lat” – podaje Radosław Sączek, Creative Group Head w Grupie Eurozet.
Oprócz późnych godzin, heavy userzy, którzy stanowią 27 proc. badanych, chętnie włączają audycje również rano. Preferują również odcinki, które trwają około godziny. Natomiast ogół słuchaczy woli przeznaczyć 30 minut na odsłuchanie podcastu w całości. Obie grupy przeważnie decydują się na serie, których nowe odcinki wychodzą raz w tygodniu – czytamy w raporcie. (af)
O badaniu:
Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2022 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8305; CAWI. * poprzednie edycje raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” były przygotowywane przez Tandem Audio Broker, dziś należący do Grupy Eurozet