Aż 40 proc. konsumentów klasy wyższej spodziewa się wydać więcej na dobra luksusowe w przyszłym roku. Tak wynika z raportu opracowanego przez firmę Boston Consulting Group, która zajmuje się doradztwem w zakresie strategii biznesowej, we współpracy ze stowarzyszeniem włoskich marek luksusowych Altagamma.
Okazuje się, że obecnie większość klientów marek luksusowych stanowią dwudziestolatkowie i trzydziestolatkowie, którzy są znacznie bardziej wymagającymi konsumentami od swoich starszych poprzedników.
5 lipca 2023 roku, podczas dziewiątej edycji Altagamma Consumer and Retail Insight w Mediolanie, zostały przedstawione rezultaty badania True Luxury Global Consumer Insight 2023, przeprowadzonego przez BCG.
Według raportu, konsumenci klasy wyższej nadal wykazują skłonność do przeznaczania środków na produkty luksusowe, a 40 proc. z nich spodziewa się wydać więcej na tego rodzaju towary w przyszłym roku.
Po pandemii wzrosła skłonność do kupowania dóbr luksusowych w Chinach (o 50 proc. powyżej średniej), co ma związek z ponownym otwarciem kraju. Pomimo źle ocenianej sytuacji gospodarczej, mieszkańcy Stanów Zjednoczonych mają tendencję do ekskluzywnych wydatków o 40 proc. wyższą niż średnia. Natomiast Europejczycy odnotowują spadek popytu w kategorii dóbr luksusowych o 40 proc., ze względu na niepewną sytuację makroekonomiczną.
Po tym, jak konsumpcja dóbr luksusowych powróciła do poziomu sprzed pandemii, luksus oparty na doświadczeniach również nabiera tempa. Oczekuje się, że w 2023 roku będzie stanowił 57 proc. całkowitej wartości rynku.
Podczas konferencji prezes Altagamma Matteo Lunelli, który współpracował przy badaniach BCG, podkreślił: „Konsumenci dóbr luksusowych mają skłonność do wydawania pieniędzy, która rośnie w dwucyfrowym tempie. Liczba punktów sprzedaży detalicznej jest stabilna, ale następuje budowanie coraz bardziej spersonalizowanych i ekskluzywnych doświadczeń. Zmieniają się nawyki, wartości i metody dystrybucji wielokanałowej konsumentów, a jednocześnie pojawiają się nowe strategie współpracy i konsolidacji na niższych i wyższych szczeblach łańcucha dostaw”.
Oto kilka pozostałych wniosków z badania:
• Bliski Wschód stanowi potencjalną szansę dla sektora luksusu. Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) i Królestwo Arabii Saudyjskiej (KSA) są dwoma głównymi motorami regionalnego wzrostu. Rynek usług luksusowych w KSA jest wart około 3 mld euro i oczekuje się, że osiągnie około 6 mld w 2030 roku. Bliski Wschód dysponuje wieloma możliwościami ze względu na kilka czynników – rozwój lokalny napędzany przez Wizję 2030 (reforma, która ma rozwiązać problemy budżetowe Arabii Saudyjskiej), zwiększony popyt krajowy oraz wzrost turystyki.
• Poziom satysfakcji w sprzedaży tradycyjnej jest dwukrotnie wyższy w segmencie luksusowym niż na rynku masowym. Mniej niż 50 proc. konsumentów klasy wyższej jest naprawdę zadowolonych ze swoich doświadczeń zakupowych. W ciągu ostatnich dziesięcioleci marki koncentrowały się na doskonaleniu doświadczeń w stacjonarnych sklepach, nie przywiązując wagi do poprawy usług cyfrowych.
• Wykorzystanie sztucznej inteligencji jest uważane za priorytet przez wielu menedżerów. Aby poprawić jakość usług internetowych w sektorze luksusowym, będą wykorzystane systemy GenAI i Web3. Aplikacje oferują znaczące możliwości, wpływające na marketing, personalizację i doświadczenie klienta.
• W 2022 roku nastąpiła zmiana pokoleniowa: młodzi ludzie (millenialsi i pokolenie Z) reprezentowali wartość dla sektora przekraczającą 200 mld euro, czyli dwukrotnie więcej niż w 2016 roku. Szacuje się, że wynik podwoi się do 2026 roku. Marki będą musiały wziąć pod uwagę cechy, które odróżniają tę grupę od „seniorów” podczas opracowywania strategii zaangażowania, uwzględniając personalizację oferty i komunikacji.
• Raport zwraca również uwagę na przewagę dużych marek nad mniej rozpoznawalnymi sklepami. Większym przedsiębiorstwom jest łatwiej zaoszczędzić na kosztach stałych, więc mogą pozwolić sobie na bogate ekspozycje i duże powierzchnie. Natomiast mniejsze sklepy muszą szukać innych rozwiązań i wypracować własną strategię, by wciąż pozostać dochodowymi. (af)