Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na czele najbardziej opiniotwórczych mediów utrzymuje się RMF FM, do którego informacji inne redakcje w kraju odwoływały się w maju 2023 roku ponad 3 tys. razy. Następną pozycję zajmuje stacja TVN24, na którą polskie media powoływały się zaledwie 56 razy mniej. Podium zamyka dziennik „Rzeczpospolita” z wynikiem 2,7 tys. cytowań. Z kolei najwyższy awans, aż o siedemnaście miejsc, w rankingu głównym zyskało Polskie Radio 24.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju równe udziały (po 27 proc.) należą do prasy („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Super Express”, „Fakt”), stacji telewizyjnych (TVN24, Polsat News, TVN, TVP Info) oraz portali (Onet, Wirtualna Polska, Interia oraz Wirtualne media). Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo 20 proc., mają stacje radiowe: RMF FM, Radio ZET oraz Polskie Radio 24.
Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce otwiera RMF FM z liczbą ponad 3 tys. cytowań w innych mediach. Wzrost liczby powołań stacja odnotowała w pierwszej połowie maja m.in. w związku z wywiadem Roberta Mazurka z posłem Platformy Obywatelskiej Bogusławem Sonikiem, który w trakcie programu ogłosił odejście z partii po 22 latach. Jak zaznaczył polityk, wpływ na decyzję miała zapowiedź Donalda Tuska o zakwalifikowaniu na listy wyborcze partii wyłącznie tych osób, które popierają liberalizację przepisów aborcyjnych. Na drugim miejscu zestawienia, z awansem aż o sześć oczek, znalazł się TVN24 wzmiankowany blisko 3 tys. razy. Skok cytowań stacja zaliczyła pod koniec miesiąca po publikacji głośnego reportażu Łukasza Frątczaka „Gra pozorów”, ujawniającego kulisy fuzji Orlenu z Lotosem. Podium (po awansie o dwa miejsca) zamyka „Rzeczpospolita”, na którą dziennikarze innych mediów powoływali się 2,7 tys. razy.
Najwyższy awans, aż o siedemnaście pozycji względem poprzedniego zestawienia, zanotowało Polskie Radio 24 z liczbą 664 powołań. W maju rozgłośnia przeprowadziła m.in. wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim, który podczas rozmowy zapowiedział, że Sejm tej kadencji uchwali podwyżkę świadczenia 500+ na 800+, a przy spadającej inflacji jest szansa na obniżkę stóp procentowych w czwartym kwartale tego roku.
„Rzeczpospolita” ponownie liderem tytułów prasowych
Z wynikiem 2,7 tys. cytowań na pozycję lidera zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych powraca „Rzeczpospolita”. W programie „Rzecz o polityce” wypowiedział się minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, który zapowiedział zamknięcie programu Mieszkanie Plus. Rozwiązaniem, jakie zapowiedział minister, ma być możliwość wykupienia mieszkań przez wynajmujących na preferencyjnych warunkach. Z awansem o jedną pozycję na drugim miejscu znalazła się „Gazeta Wyborcza”, na której informacje inne redakcje w kraju powoływały ponad 2,6 tys. razy. Na jej łamach ukazał się wówczas reportaż Wojciecha Czuchnowskiego na temat remontu prywatnego mieszkania europosła Joachima Brudzińskiego, który miał być prowadzony z zaangażowaniem państwowego Polskiego Holdingu Hotelowego. Podium z wynikiem 2,1 tys. wzmianek zamyka „Super Express”. Tytuł m.in. jako pierwszy dotarł do szczegółowych informacji na temat wyroku skazującego dla Kuby Wojewódzkiego, Janusza Palikota oraz ich wspólnika za reklamowanie alkoholu w internecie. Jak informował dziennik, sąd wymierzył skazanym kary grzywny w łącznej kwocie 220 tys. zł. Awanse w zestawieniu odnotowały także takie tytuły jak „Do Rzeczy”, „Gazeta Polska” oraz „Wprost”.
TVN24, Polsat News oraz TVP Info na szczycie
TVN24 z wynikiem blisko 3 tys. cytowań utrzymuje pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w kraju. Na drugim miejscu w zestawieniu z awansem o jedną pozycję znalazło się Polsat News, do którego informacji pozostałe redakcje odwoływały się ponad 2,2 tys. razy. Widoczny wzrost cytowań stacja odnotowała w połowie miesiąca m.in. w związku z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego w programie „Gość Wydarzeń”, w którym zabrał głos m.in. w sprawie reformy sądownictwa, obietnic złożonych przez Jarosława Kaczyńskiego na temat waloryzacji programu 800+ oraz bezpłatnych leków dla dzieci i seniorów. Według polityka realizacja złożonych obietnic będzie kosztowała dodatkowo 26 mld zł. Z kolei podium, także z awansem o jedno miejsce względem kwietnia, zamyka TVP Info (1,6 tys.), gdzie wicepremier Jacek Sasin poinformował, że spółka Europol Gaz wezwała Gazprom do arbitrażu ws. roszczeń na ok. 6 mld zł.
RMF FM liderem najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych
Radio RMF FM pozostaje najbardziej opiniotwórczą rozgłośnią radiową w Polsce – w maju inne media powoływały się na redakcyjne treści stacji ponad 3 tys. razy. Drugie miejsce należy do Radia Zet, które dziennikarze innych tytułów w kraju cytowali blisko 1,5 tys. razy. Redakcja stacji przeprowadziła m.in. wywiad z Marcinem Przydaczem, szefem prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej, który poinformował o zwołaniu przez Andrzeja Dudę narady BBN w związku z przygotowaniami do szczytu NATO w Wilnie. Podium natomiast, z awansem o cztery oczka, zamyka Polskie Radio 24 (664 wzmianki). Awanse w zestawieniu odnotowały stacje Radio Maryja (90) oraz Radio Gdańsk (82).
Onet wraca na pozycję lidera rankingu portali internetowych
Na pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce powraca Onet z liczbą 2,5 tys. odwołań. W maju redakcja opublikowała m.in. głośny reportaż Janusza Schwertnera „Odór” dotyczący Pawła Siennickiego, członka zarządu Polskich Portów Lotniczych, który miał szantażować i nękać swoją byłą partnerkę. Na wskutek opublikowanego materiału podał się on tego samego dnia do dymisji. Drugie miejsce zajmuje Wirtualna Polska z liczbą ponad 2,1 tys. wzmianek w innych tytułach. Dziennikarz WP Szymon Jadczak ujawnił wówczas nowe szczegóły swojego śledztwa w sprawie olbrzymiej dotacji z NCBiR dla firmy z Białegostoku. Podium ponownie zamyka Interia (1,7 tys.), w której opublikowano wywiad z trenerem polskiej kadry w skokach narciarskich Thomasem Thunrbichlerem. Były skoczek opowiedział w nim o czekających go wyzwaniach przy doprowadzeniu do szczytowej formy najlepszych polskich skoczków. Wzrost o trzy pozycje odnotował portal Pudelek, który z wynikiem 473 cytowań uplasował się na siódmym miejscu, natomiast TOP10 z awansem o dwie pozycje zajmuje Pomponik (361).
„Do Rzeczy” otwiera ranking tygodników i dwutygodników
Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników znalazło się „Do Rzeczy” – w maju gazeta odnotowała awans o jedną pozycję z liczbą blisko 600 cytowań w innych mediach. Na łamach miesięcznika ukazał się m.in. wywiad z ministrem sprawiedliwości Zbigniewem Ziobrą, który skrytykował podejmowane decyzje premiera Mateusza Morawieckiego w najważniejszych sprawach dotyczących UE. Miejsce drugie należy do dwutygodnika „Gazeta Polska” wzmiankowanego wówczas 336 razy. Podium natomiast zamyka „Wprost” z liczbą 335 cytowań w innych tytułach. Na miejscu czwartym uplasował się „Newsweek” (255), a ranking zamyka „Polityka” (219).
„Press” liderem zestawienia miesięczników i dwumiesięczników
Ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera „Press” z liczbą 152 odwołań w innych mediach. Redakcja poinformowała m.n. o zdjęciu z anteny radiowej piosenki „Marcepan” z repertuaru Sanah. Według Arkadiusza Wojciechowskiego, szefa rozgłośni jest sprzeczna z polskim prawem, ponieważ zakazuje ono promowania na antenie wyrobów tytoniowych. Za nim miejsce drugie zajmuje „Forbes”, który w maju cytowano 142 razy. Podium zamyka miesięcznik dla kobiet „Twój Styl” wzmiankowany przez pozostałe redakcje 114 razy. Miejsce czwarte zajmuje miesięcznik młodzieży „Perspektywy” (57), a zestawienie zamyka „Elle” (47).
Money ponownie na szczycie zestawienia portali ekonomiczno-biznesowych
Na pierwszym miejscu w zestawieniu portali biznesowych utrzymuje się Money (569 wzmianek). W maju portal przeprowadził wywiad z Ludwikiem Koteckim z Rady Polityki Pieniężnej, który potwierdził, że zapowiadane dodatkowe wydatki socjalne oddalają obniżki stóp procentowych co najmniej do końca 2025 r. Dalej Business Insider z liczbą 339 cytowań, a miejsce trzecie zajmuje Bankier (186). Na czwartym znalazł się portal Obserwator finansowy, do którego publikacji w maju odwoływano się łącznie 126 razy. TOP 5 zamyka WNP z liczbą 61 powołań w innych mediach w Polsce.
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się „Rzeczpospolita” (2,7 tys.). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna” (483), a podium ze wzrostem o jedno oczko należy do „Pulsu Biznesu” (152). Kolejne miejsca w zestawieniu zajęli „Forbes” (142) i „Parkiet” (13).
„Rynek Zdrowia” liderem TOP 5 mediów o tematyce zdrowotnej
Pozycję lidera utrzymuje kwartalnik „Rynek Zdrowia”, na który dziennikarze powoływali się w maju 112 razy. Redakcja m.in. jako pierwsza opublikowała informacje o zmianach w przepisach, które umożliwiają w określonych przypadkach dostanie się do psychologa bez skierowania. Miejsce drugie należy do „Pulsu Medycyny” (89 cytowań), a podium zamyka Medonet (66). W TOP 5 znalazły się także miesięcznik „Medycyna Praktyczna”, wzmiankowany przez inne media 48 razy, oraz portal AbcZdrowie mający 22 cytowania.
„Gazeta Krakowska” utrzymuje się na szczycie mediów regionalnych
Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych ponownie należy do „Gazety Krakowskiej” cytowanej w maju 129 razy. Dziennikarze GK informowali wówczas o nowych ustaleniach w sprawie 8-letniego Kamila z Częstochowy, który zmarł w maju na skutek ciężkich obrażeń zadanych przez jego ojczyma. Kolejne miejsce zajmuje Radio Gdańsk, na którego publikacje powoływano się 82 razy. Rozgłośnia zanotowała skok o sześć pozycji. Ostatnie miejsce na podium zdobywa Radio Poznań, cytowane przez inne tytuły w kraju 81 razy. Awans aż o czternaście miejsc oraz miejsce czwarte należy do Radia Lublin (75). TOP 5 zamyka Radio Szczecin (68).
Ringier Axel Springer pozostaje liderem zestawienia wydawnictw
Na pozycji lidera rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje się Ringier Axel Springer, której redakcje monitorowane w ramach badania (Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy) łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 6,4 tys. razy. Na drugim miejscu jest Agora z łącznym wynikiem 5,3 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Radio Zet, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Plotek, Sport.pl oraz TOK FM. Z awansem o jedną pozycję podium zamyka Cyfrowy Polsat (Interia, Polsat News, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się ponad 4,9 tys. razy w innych tytułach mediowych w kraju.
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości 43 609 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 31 maja 2023 roku.