piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościRMF FM ponownie najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Raport IMM za luty...

RMF FM ponownie najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Raport IMM za luty 2023

Liderem najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce już drugi miesiąc z rzędu pozostaje RMF FM. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), stacja w lutym 2023 roku odnotowała ponad 1,7 tys. cytowań w polskich mediach. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z liczbą ponad 1,6 tys. odwołań w innych tytułach, a trzecią pozycję zajmuje „Rzeczpospolita”, którą w lutym cytowano blisko 1,5 tys. razy.

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa — 33 proc., reprezentowana przez „Rzeczpospolitą”, „Super Express”, „Gazetę Wyborczą”, „Dziennik Gazetę Prawną” oraz „Fakt”. Po 27 proc. udziału w rankingu przypada portalom internetowym (Wirtualna Polska, Onet, Interia i Wirtualne media) oraz telewizji w kolejności TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13 proc., mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.

IMM raport NOM luty 2023

RMF FM ponownie liderem opiniotwórczych mediów

Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje RMF FM z wynikiem ponad 1,7 tys. odwołań. W lutym 2023 polskie media najczęściej powoływały się na ujawnioną przez radio informację na temat skargi Komisji Europejskiej przeciwko Polsce do TSUE w związku z decyzją Trybunału Konstytucyjnego, który uznał postanowienia traktatów UE za niezgodne z Konstytucją RP i zakwestionował zasadę pierwszeństwa prawa UE nad krajowym. O wiadomości tej jako pierwsza poinformowała korespondentka RMF FM w Brukseli, Katarzyna Szymańska-Borginon.

Na drugiej pozycji, z awansem o dwa miejsca, znalazła się Wirtualna Polska wzmiankowana przez inne tytuły mediowe ponad 1,6 tys. razy. Dziennikarze redakcji pierwsi poinformowali o połączeniu sił Porozumienia i AGROunii, które mają pod jednym szyldem wystartować w jesiennych wyborach parlamentarnych.

Podium zamyka Rzeczpospolita z liczbą blisko 1,5 tys. odwołań w innych mediach. Dziennik jako pierwszy dotarł między innymi do badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl, które alarmuje o pogarszającym się stanie zdrowia psychicznego wśród Polaków. Gazeta zwróciła uwagę, że autorzy badania szacują, że straty dla gospodarki wywołane depresją mogą nad Wisłą sięgać pułapu nawet ok. 2 mld zł rocznie, a tylko w 2021 roku zaburzenia psychiczne były powodem blisko 26 mln dni absencji pracowniczych w Polsce.

Wzrost o cztery oczka odnotował TVN24 z wynikiem 1,4 tys. cytowań. Na antenie programu „Fakty po Faktach” dziennikarka Diana Rudnik przeprowadziła rozmowę z Donaldem Tuskiem, który negatywnie skomentował tzw. program „willa plus”, zapowiadając wprowadzenie planu „cela plus” dla „wszystkich, którzy w sposób tak bezprzykładny i tak świetnie zorganizowany jeśli chodzi o pieniądze zbudowali system dojenia państwa i publicznych pieniędzy”.

IMM raport NOM luty 2023

„Sieci” z awansem o dwadzieścia dwie pozycje

Liderem opiniotwórczych tytułów prasowych niezmiennie pozostaje „Rzeczpospolita”, w lutym cytowana prawie 1,5 tys. razy. Z awansem o dwie pozycje i wynikiem 1,3 tys. wzmianek na miejscu drugim jest „Super Express”, który jako pierwszy potwierdził informację o śmierci Mateusza Murańskiego, 29-letniego zawodnika federacji Fame MMA i High League. Podium zamyka „Gazeta Wyborcza”, która była cytowana w ubiegłym miesiącu prawie 1,3 razy. W rankingu prasy z awansem aż o 22 pozycje znalazło się „Sieci” z liczbą 537 odniesień w innych mediach. Dwutygodnik opublikował rozmowę z Jarosławem Kaczyńskim, w której prezes PiS porównał stawkę zbliżającego się głosowania do wyborów z 1989 roku. Jego zdaniem będą to wybory o „niepodległość Polski”, a także o „społeczno-gospodarczy model rozwoju”.

IMM raport NOM luty 2023

TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju

Na miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych powraca TVN24 z wynikiem prawie 1,5 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja także należy do stacji z grupy Warner Bros. Discovery – TVN, wzmiankowanej przez inne redakcje w kraju 1,1 tys. razy. Podium zamyka Polsat News, na który media powoływały się w lutym 836 razy. W lutym na antenie stacji wypowiedział się szef MON Tomasz Siemoniak, który przyznał, że likwidacja i łączenie jednostek to naturalny proces w przechodzeniu na armię zawodową. W zestawieniu o dwa oczka awansowały stacje Canal+ oraz Polsat Sport.

IMM raport NOM luty 2023

Radio Poznań i Radio Plus awansują do zestawienia stacji radiowych

RMF FM z wynikiem ponad 1,7 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowane 1,4 tys. razy. Dziennikarze stacji przeprowadzili w zeszłym miesiącu między innymi wywiad z Przemysławem Czarnkiem. Minister edukacji zapowiedział w rozmowie, że jest przeciwny używania telefonów komórkowych na lekcjach i w czasie przerw, zwłaszcza w szkołach podstawowych. Klarowna decyzja w tej sprawie może zapaść przed wyborami. Podium zamyka Program I Polskiego Radia z wynikiem 382 cytowań.

Awans o dwie pozycje odnotowała regionalna rozgłośnia Radio Poznań, na której treści media powoływały się 105 razy. Według informacji Radia Poznań funkcjonariusze CBA zatrzymali w lutym zastępcę byłego burmistrza Murowanej Gośliny i kobietę pełniącą funkcję sekretarza gminy.

IMM raport NOM luty 2023

Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych

Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się ponad 1,6 tys. razy. Kolejną pozycję zajmuje Onet z liczbą ponad 1,3 tys. cytowań. Na początku miesiąca portal opublikował głośny reportaż Janusza Schwertnera „Droga na rzeź” o znęcaniu się nad zwierzętami w jednej z polskich ubojni.

Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana 1 tys. razy, która przeprowadziła między innymi wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim na temat wprowadzenia w tym roku wakacji kredytowych. Największy awans, bo aż o pięć oczek w górę w porównaniu do poprzedniego miesiąca, zanotował portal Wpolityce (526 odwołań).

IMM raport NOM luty 2023

„Sieci” na czele zestawienia tygodników i dwutygodników

W lutowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje „Sieci” (537 wzmianek), które awansowało w zestawieniu aż o siedem miejsc. Kolejne miejsce na podium należy do „Wprost”, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 373 razy. Na trzeciej pozycji jest „Viva” z liczbą 283 powołań w mediach, a następnie „Do Rzeczy”, które uzyskało 228 wzmianek. TOP 5 zamyka „Newsweek” (z liczbą 212 cytowań).

IMM raport NOM luty 2023

Triumf „Forbesa” w rankingu miesięczników i dwumiesięczników

„Forbes” z wynikiem 158 cytowań awansuje na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W lutym tytuł prasowy opublikował chętnie cytowany przez media ranking 100 najbogatszych Polaków. Na miejscu drugim uplasował się miesięcznik branżowy „Press” cytowany w lutym 107 razy, podium z awansem o dwa miejsca zamyka „Twój Styl” z wynikiem 89 cytowań. W zestawieniu TOP 5 znalazły się także „Perspektywy” (76) oraz „Elle” (27).

IMM raport NOM luty 2023

Money numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych

Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje Money z liczbą 457 powołań. W ubiegłym miesiącu dziennikarze między innymi nagłośnili kryzys w branży mleczarskiej dotyczący spadku cen masła w sklepach spożywczych. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (326) oraz Bankier (155). Zestawienie z kolei zamykają Obserwatorfinansowy.pl (89) i Wnp (46).

IMM raport NOM luty 2023

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym utrzymuje się „Rzeczpospolita”. Kolejne miejsca stale zajmują „Dziennik Gazeta Prawna”, „Forbes”, „Puls Biznesu” i „Parkiet”.

IMM raport NOM luty 2023

„Rynek Zdrowia” utrzymuje pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej

„Rynek Zdrowia” ponownie zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej. Na kwartalnik docierający głównie do środowiska medycznego dziennikarze powoływali się w lutym 133 razy. Redakcja między innymi przeprowadziła wywiad z ministrem Adamem Niedzielskim. Szef resortu zdrowia potwierdził, że nie będzie zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Miejsce drugie należy do portalu Medonet (87 cytowań), a podium zamyka „Puls Medycyny” (50). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik „Medycyna Praktyczna” wzmiankowany przez inne media 25 razy, a ranking zamyka portal Poradnik Zdrowie mający zaledwie pięć cytowań mniej (20).

IMM raport NOM luty 2023

Zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. „Gazeta Krakowska” powraca na szczyt zestawienia

Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych za sprawą awansu o trzy pozycje zostaje „Gazeta Krakowska” z liczbą 107 cytowań w innych mediach. W lutym pojawiła się informacja na temat pojawienia się w okolicach Nowego Sącza tajemniczego zwierzęcia przypominającego pumę. Dziennik jako pierwszy potwierdził tę wiadomość w rozmowie z przedstawicielami tamtejszego nadleśnictwa.

Drugie miejsce z wynikiem 105 wzmianek utrzymuje Radio Poznań, a podium zamyka Radio Wrocław z liczbą 85 odniesień w innych mediach. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują „Głos Wielkopolski” (81), który awansował o trzy pozycje, oraz – ze skokiem o jedno oczko – „Dziennik Bałtycki” (70).

IMM raport NOM luty 2023

W TOP 10 wydawnictw. Awanse TVN Warner Bros. Discovery i Agory

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 4 tys. razy. Na drugim miejscu utrzymuje się grupa Cyfrowy Polsat z łącznym wynikiem ponad 2,7 tys. wzmianek badanych tytułów. Podium zamyka Wirtualna Polska Media (Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 2,6 tys. razy w innych mediach. Zaledwie pięć wzmianek mniej ma grupa TVN Warner Bros. Discovery i jej tytuły TVN24, TVN, TVN24 Biznes i Świat, TVN Turbo.  Awans względem poprzedniego miesiąca odnotowała także grupa Agora (2 tys.) reprezentowana wówczas przez Gazetę Wyborczą, portale Gazeta.pl, Plotek, Sport.pl oraz TOK FM.

IMM raport NOM luty 2023

PEŁNY RAPORT MOŻNA ZNALEŹĆ NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 30 640 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-28 lutego 2023 roku.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj