Przypomnijmy. Wczoraj pisaliśmy o akcji „Zakopiański smog wita turystów”. Billboardy z takim hasłem pojawiły się 6 lutego przy wjeździe do Zakopanego. Kampania to efekt apelu, który wystosowały do władz miasta Fundacja Akcja Demokracja i ClientEarth. Zapytaliśmy Roberta Stępowskiego, specjalistę marketingu miejsc, o opinię na temat tego, jak powinno zareagować miasto.
Smog nie wystraszy turystów i nadal będą oni chętnie przyjeżdżać do Zakopanego. Każdy, kto kiedykolwiek był w Zakopanem (a chyba znaczna większość Polaków już tam przynajmniej raz w życiu była), zazwyczaj myśli sobie „nigdy więcej”. Zakorkowana zakopianka, tłumy na Krupówkach, podobnie na najpopularniejszych szlakach. Ponadto pamiątki takie same, jak w każdej większej miejscowości turystycznej (z nadmorskimi włącznie), wysokie ceny oraz biały miś, z którym wielu turystów wciąż robi sobie zdjęcie, nawet jeśli czasami ma on problemy z zachowaniem, nazwijmy to delikatnie, higieny.
Tylko czy to wszystko sprawia (choć powinno), że turystów do Zakopanego przyjeżdża mniej? Oczywiście, że nie. I żadna kampania antysmogowa tego nie zmieni. Zresztą, jestem przekonany, że twórcom tych działań wcale nie zależy na tym, aby do stolicy polskich Tatr mniej turystów przyjeżdżało.
Aktualnie prowadzone działania pokazują jedynie rangę problemu. Są wyzwaniem rzuconym lokalnemu samorządowi. I samorząd powinien jak najszybciej zareagować. Nie w obawie przed utratą turystów, ale z powodów czysto wizerunkowych. Władze powinny wykorzystać tak naprawdę daną im szansę i stanąć murem po stronie turystów oraz mieszkańców (zarówno w trosce o ich zdrowie, jak i biznesy).
Uważam, że w pierwszym kroku samorząd powinien jasno zakomunikować: „Faktycznie mamy problem, jednocześnie cieszymy się, że tak wielu osobom, również popularnym, zależy na naszym mieście i jakości życia w nim. Mamy świadomość, że walka z tym problemem nie będzie łatwa, ale wyzwanie podejmujemy i przystępujemy do opracowania kompleksowej strategii walki ze smogiem”.
Nim jednak taki komunikat zostanie wysłany „do całego świata”, a powinno to nastąpić jak najszybciej, najpierw powinien on trafić do organizatorów aktualnie realizowanych akcji wskazujących, że smog jest istotnym problemem Zakopanego. Organizatorzy tych działań udowodnili już, że im bardzo zależy na mieście, dlatego teraz samorząd powinien sprawić, aby stali się oni ambasadorami swojego miasta, aby poczuli, że ich głos został usłyszany w ratuszu i potraktowany poważnie.
Oczywiście zastrzegam, że mówię tu o sytuacji podręcznikowej, etycznej, zainicjowanej oddolnie i bez tzw. „drugiego dna”. Mam nadzieję, że właśnie z taką mamy do czynienia w tej sytuacji. Że najważniejsze jest zdrowie mieszkańców i turystów, a nie ewentualne, zakulisowe rozgrywki lokalnych polityków czy innych grup interesów, które niestety często są zmorą samorządów.
Z wielkim zaciekawieniem będę obserwował dalszy rozwój tej sytuacji. Chętnie również poznam stanowiska i plany każdej z zaangażowanych stron. Zarówno samorząd Zakopanego, jak i przedstawicieli organizatorów kampanii antysmogowych, zapraszam do napisania do mnie na: rs@marketingmiejsca.com.pl.
Robert Stępowski – niezależny ekspert i konsultant w dziedzinie marketingu miejsc oraz propagator wiedzy marketingowej. Założyciel platformy www.MarketingMiejsca.com.pl (2008r.). Od ponad 15 lat pisze i publikuje – jako dziennikarz, autor książek i bloger. Liczne artykuły i komentarze autora publikowane były m.in. w: „Rzeczpospolitej”, „Dzienniku Gazecie Prawnej”, portalach: Onet Biznes, Wirtualnemedia.pl, PRoto.pl oraz magazynach: „BRIEF”, „Rynek Turystyczny”, Pismo Samorządu Terytorialnego WSPÓLNOTA. Współpracował z radiową Jedynką oraz kierował działem on-line Radia Dla Ciebie i tygodnikiem „Nasze Miasto”. Jest autorem książek: „Inny świat, czyli subiektywny przewodnik po marketingu miejsc” (2012), „Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów” (2014 i 2015), „Promocja marki. Poradnik dobrych praktyk” (2014) i „Jak osiągnąć sukces” (2015), “Marketing terytorialny. Jak zbudować i wypromować markę miejscowości?” (2015) oraz współautorem „Marketingowego Vademecum Wiedzy Lidera Samorządowego”. Autor bloga www.TrescJestNajwazniejsza.pl