czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościRozwój technologii ma duży wpływ na zmiany postaw konsumentów. Globalne trendy na...

Rozwój technologii ma duży wpływ na zmiany postaw konsumentów. Globalne trendy na 2024

48 proc. badanych twierdzi, że myśli o swojej przyszłości na mniej niż 12 miesięcy naprzód lub w ogóle nie robi planów – wynika z badania Life Trends 2024 przeprowadzonego przez Accenture Song. Identyfikuje ono pięć globalnych makrotrendów, które będą oddziaływać na biznes i społeczeństwo w 2024 roku. 

Postawy życiowe i oczekiwania konsumentów ulegają ciągłym zmianom. Firmy muszą brać ten fakt pod uwagę, jednak nie jest to proste zadanie. Dodatkowo utrudnia je nadchodzący kryzys kreatywności, na który wskazują wyniki badania. Okazuje się, że aż 40 proc. respondentów w wieku od 18 do 24 lat podkreśla, że aplikacje wielu firm są nie do odróżnienia. Takie zmiany światopoglądowe konsumentów są związane m.in. z dynamicznym rozwojem technologii, co przekłada się na kwestionowanie tradycyjnych ścieżek życiowych.

W raporcie Life Trends 2024 wskazano pięć globalnych makrotrendów, które będą miały znaczący wpływ na sposób wyróżniania się marek czy przyspieszania ich rozwoju. 

Where’s the love? (Co z troską o klienta?)

Wyzwania ekonomiczne sprawiają, że przedsiębiorstwa są zmuszone do poszukiwania oszczędności i przywrócenia rentowności przez podniesienie cen, obniżenie jakości i lawinę niechcianych subskrypcji. Powoduje to wiele napięć pomiędzy klientami a firmą. Aż 47 proc. badanych z powodu trudności w kontakcie z firmą lub braku wsparcia ze strony obsługi klienta czuje spadek jakości i dostępności usług. Ponadto, niedociągnięcia w obsłudze klienta i niechciane subskrypcje sprawiają wrażenie, że firmy wycofują się ze swoich obietnic. 

The great interface shift (Wielka zmiana interfejsów)

Duże zainteresowanie społeczeństwa sztuczną inteligencją sprawiło, że stała się ona częścią kultury masowej. Już 77 proc. respondentów miało styczność z tego typu technologią. 42 proc. badanych deklaruje także, że czuje się komfortowo, korzystając z AI do wyszukiwania rekomendacji produktów. 44 proc. preferuje natomiast używanie tego narzędzia do wykonywania zadań w pracy, a 33 proc. do pozyskiwania porad w zakresie zdrowia i wellness. Technologia ta docelowo zmieni większość interfejsów i dostarczy firmom dane do projektowania hiperspersonalizowanych produktów, usług oraz doświadczeń.

Meh-diocrity (Kryzys kreatywności)

Ze względu na fakt, że obecnie kontakt między twórcą a odbiorcą często odbywa się przez rządzone danymi i algorytmami media społecznościowe, można dostrzec kryzys kreatywności. Promowane są głównie treści angażujące, a nie pomysłowe. W branży rozrywkowej konsumenci są zasypywani remake’ami filmów i rozszerzeniami linii produktów. Aż 35 proc. badanych uważa, że aplikacje wielu firm są nie do odróżnienia. Firmy powinny nadal pamiętać jednak o tym, że oryginalność zawsze wyróżni się w tłumie. 

Error 429: Human request limit reached (Błąd 429. Zbyt wiele żądań)

Prawie 1/3 konsumentów deklaruje, że technologia utrudniła ich życie w równym stopniu, co je uprościła. 31 proc. badanych twierdzi także, że o trybie korzystania z personalnych urządzeń elektronicznych decydują otrzymywane powiadomienia. Niektórzy uważają, że odpowiada za to potrzeba nieustannego przewijania treści (27 proc.) lub algorytmy (27 proc.). Sprawia to, że wiele osób decyduje się na zaostrzenie samokontroli. 1/3 badanych usuwa powiadomienia, 1/5 korzysta z funkcji limitu czasu przed ekranem, a 1/4 kasuje aplikacje lub całkowicie rezygnuje z korzystania z urządzeń elektronicznych. Firmy oferujące konsumentom dopasowane sposoby interakcji mogą zyskać ich zaufanie, przywracając im pożądane poczucie kontroli. 

Decade of deconstruction (Dekada dekonstrukcji)

Nowe ograniczenia, potrzeby i możliwości sprawiają, że ludzie zaczynają kwestionować swoje dotychczasowe przekonania i kształtują nowe role, sposoby myślenia, a także działania. W ciągu ostatnich trzech lat nastąpił spadek znaczenia tradycyjnych zmian w życiu człowieka, takich jak zawarcie małżeństwa (o 9 p.p.), ukończenie studiów (o 6 p.p.) czy wyprowadzka z domu rodzinnego (o 6 p.p.). Elastyczne podejście i zdolności kwestionowania dotychczasowych norm sprawią, że firmy będą mogły tworzyć pozytywne doświadczenia klientów, wspierając ich indywidualne wybory życiowe. (ao)

O badaniu: Stworzone na podstawie corocznego badania crowdsourcingowego wśród członków globalnej społeczności Accenture Song, do której należą projektanci, pracownicy kreatywni oraz eksperci z obszarów technologii, socjologii i antropologii, formułowane są prognozy najważniejszych cyfrowych trendów oraz rekomendacji działań biznesowych na nadchodzący rok. W sierpniu 2023 r. Accenture przeprowadziło ankietę weryfikującą trendy na rok 2024 wśród ponad 15 tys. respondentów z 21 krajów.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj