20 lipca 2023 roku wystartowała kampania informacyjna polskich aptekarzy i właścicieli polskich sieci aptecznych. Informacja o inicjatywie pojawiła się na stronie Pracodawców RP. Hasłem akcji jest „Apteka dla pacjenta! Stop drożyźnie lekowej!”.
Celem kampanii jest pokazanie negatywnych skutków zmiany prawa farmaceutycznego, którymi mają być m.in. znacznie wyższe ceny leków, likwidacja tysięty aptek, ograniczenie dostępności leków oraz likwidacja miejsc pracy.
Przez najbliższe trzy miesiące kampania będzie realizowana bezpośrednio w aptekach oraz w mediach tradycyjnych i internetowych.
Jak informują organizatorzy akcji, zmiany w ustawie o ubezpieczeniach eksportowych zostały wprowadzone bez konsultacji z branżą farmaceutyczną, mimo że ściśle jej dotyczy.
Przedstawiciele środowiska aptekarskiego wystosowali apel do parlamentarzystów, aby zatrzymać zmiany, które najbardziej mają dotknąć polskich pacjentów.
„Środowisko aptekarskie nie chce biernie przyglądać się niszczeniu polskich aptek. Nie możemy obojętnie przejść wobec tak szkodliwych zmian. Praca, którą wykonujemy, jest nastawiona na pomaganie drugiemu człowiekowi. To pacjent i jego dobro jest w centrum naszego zainteresowania. Funkcjonując w ramach idei »apteka dla pacjenta« doprowadziliśmy do sytuacji szybkiej i łatwej dostępności praktycznie do każdego leku.
Nasze współdziałanie przyczyniło się do obniżenia cen medykamentów. Działając w grupie podmiotów, byliśmy skutecznym negocjującym z hurtownikami i producentami najniższych możliwie cen leków.
Najbardziej korzystali z tego nasi klienci, dostrzegając różnice w swoich portfelach. Proponowane zmiany Prawa Farmaceutycznego niweczą nasze wysiłki, skazując pacjentów na dyktat cenowy hurtowników leków. Ich zmiany prawne nie dotyczą, a ceny ich akcji giełdowych z dnia na dzień wystrzeliły w górę” – tak brzmi treść apelu, podpisanego jak na razie przez 187 podmiotów. (zd)