Już po raz dwunasty w Polsce wybrane zostaną marki, które cieszą się najlepszą reputacją w swojej kategorii. Właśnie rusza bowiem kolejna edycja Superbrands Polska. Projekt, realizowany od 1994 roku, objął do tej pory dziewięćdziesiąt krajów, kilkadziesiąt tysięcy laureatów i tyle samo historii sukcesu spisanych w albumach, nazywanych „bibliami brandingu”.
Trzy ostatnie odsłony Superbrands Polska przypadły na czas wyzwań dla konsumentów, gospodarek, rynków i firm. „Pandemia, a później wojna w Ukrainie udowodniły, jak ważne są silne marki, które w niepewnych warunkach mają wiedzę i zasoby, by trwać, szukać rozwiązań i znajdować je. Marki, które inspirują i dają przykład zaangażowania; które potrafią zrezygnować z tego, co opłacalne, na rzecz tego, co ważne i dobre dla świata i ludzi” – zauważają organizatorzy Superbrands.
Definicja Superbrand mówi, że jest to „marka, która osiągnęła najlepszą reputację w swojej dziedzinie”. Taka marka „oferuje użytkownikom znaczące emocjonalne lub fizyczne korzyści, których pragną i które rozpoznają”, a „korzyści te stanowią̨ o jej przewadze nad markami konkurencyjnymi”. Uzyskanie statusu Superbrand wzmacnia pozycję marki, dodaje prestiżu oraz utwierdza jej użytkowników i partnerów biznesowych w przekonaniu, że mają do czynienia z najlepszą ofertą w swojej kategorii – w przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia badaniu blisko 63 proc. respondentów zadeklarowało, że chętniej sięga po produktu i usługi oznaczone Godłem Superbrands.
Metodologia wyboru marek-laureatek w ciągu 16 lat obecności projektu w Polsce stopniowo ewoluowała: początkowo o przyznaniu wyróżnień decydowało grono ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie brandingu, marketingu i PR, obecnie rezultaty są wypadkową głosowania Rady Marek i największego w Polsce konsumenckiego badania siły i wizerunku marki, za którego realizację odpowiada wspomniany instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Raz na dwa lata grupa trzech tysięcy respondentów poddaje ocenie 2,5 tysiąca marek, pogrupowanych w ponad 100 kategoriach, a w badaniu weryfikowane są m.in. znajomość marki, odsetek osób, które korzystały z jej oferty w poprzednich 12 miesiącach oraz opinie o niej i skłonność do jej polecenia.
Proces certyfikacji marek biznesowych odbywa się na zasadzie dwustopniowej kwalifikacji: w pierwszej kolejności tworzona jest długa lista marek, poddawana następnie pod głosowanie ekspertów branżowych Konfederacji Lewiatan – najbardziej wpływowej polskiej organizacji biznesowej, reprezentującej interesy pracodawców – w czterech obszarach: jakości produktów lub usług, jakości relacji B2B, innowacyjności oraz działań z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
Wszystkie marki, które przejdą rygorystyczny proces certyfikacji, otrzymają informację o wyróżnieniu tytułem Superbrands Polska 2023 oraz prawo do wykorzystania jej w działaniach PR. Zostaną także zaproszone do Klubu Superbrans i będą mogły skorzystać z przywilejów, jakie wiążą się z członkostwem: licencji na użycie Godła Superbrands Polska 2023, zamieszczenia historii sukcesu marki w Albumie Superbrands, udziału w uroczystej Gali Finałowej i wielu innych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie.
PRoto.pl jest patronem medialnym Superbrands Polska.