W sierpniu 2022 roku Ministerstwo Zdrowia ruszyło z kampanią edukacyjno-informacyjną „Zobacz człowieka”, która ma na celu przeciwdziałanie stygmatyzacji oraz autostygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych. Dotykają one blisko co czwartą osobę w Polsce. Wiele z nich, które zmagają się z chorobą, staje się również obiektem stygmatyzacji.
Głównymi ambasadorami akcji w jej pierwszej odsłonie są muzyk Sebastian Karpiel-Bułecka oraz aktorka Julia Wróblewska.
Oprócz tego kampanię wesprą historiami swoich doświadczeń inne znane osoby, które wezmą udział w filmach edukacyjnych. Materiały będą stopniowo publikowane na stronie internetowej projektu.
Ambasadorzy opowiedzą, co czuje osoba stygmatyzowana i co można oraz należy zrobić, aby stygmatyzację zatrzymać. Ponadto przygotowane zostaną filmy edukacyjne z udziałem ekspertów, które zaprezentują temat od naukowej strony.
Działania promocyjne w ramach kampanii obejmą swoim zasięgiem outdoor, kina, telewizję, internet, radio oraz prasę.
Celem pierwszej w Polsce tak dużej kampanii poświęconej stygmatyzacji i autostygmatyzacji osób w kryzysie psychicznym jest zdefiniowanie pojęcia stygmatyzacji oraz zaprezentowanie właściwej postawy wobec tego zjawiska – postawy wspierania, a nie osądzania, otwartości i uwrażliwienia na osoby w kryzysie psychicznym, a także ich bliskich.
Kampania „Zobacz człowieka” potrwa do końca 2024 roku. Skierowana jest do całego społeczeństwa, a przede wszystkim do młodzieży i młodych dorosłych w wieku 16-30 lat, a także mężczyzn w wieku 30-45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących mniejsze miejscowości, poniżej 5 tys. mieszkańców.
Zadanie realizowane jest ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowane przez Ministra Zdrowia. (bs)