Sąd Unii Europejskiej rozstrzygnął czteroletni spór o wykorzystanie symbolu marihuany w logo – informuje rmf24.pl. Zgodnie z wyrokiem, znak przedstawiający tę roślinę lub stylizowane liście konopi indyjskich nie może być zarejestrowany jako znak towarowy.
Jak czytamy, sąd zajął się tą sprawą po skardze Carli Conte złożonej na decyzję Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), który nie zgodził się na rejestrację logo amsterdamskiego sklepu Cannabis. W spornym znaku wykorzystano dwa obrazy zielonych liści konopi indyjskich oraz napis „Cannabis Store Amsterdam”. Miał on reprezentować miejsce, w którym dostępne są środki spożywcze oraz usługi zaopatrzenia w napoje i żywność.
Sporne logo. Źródło: rmf24.pl
Sąd UE zgodził się z decyzją i argumentacją EUIPO, że stylizowane liście konopi indyjskich są medialnym symbolem marihuany – czytamy dalej. Dodatkowo, w połączeniu z nazwą miasta Amsterdam (gdzie można znaleźć wiele punktów sprzedaży marihuany) i napisem „Store” (z ang. sklep), sugeruje odbiorcom, że jest to miejsce, w którym można zakupić środki odurzające.
Unijny organ sprawiedliwości uznał także, że logo przyciąga klientów, którzy nie zawsze posiadają wiedzę o odurzających właściwościach rośliny – pisze źródło. Zdaniem sądu, w tym przypadku nie ma znaczenia, jaki jest poziom substancji odurzających w konopiach (nie we wszystkich ich poziom przekracza granicę zgodną z przepisami).
Czytamy również, że oznaczenia tego typu nie są zgodne z porządkiem publicznym – w wielu krajach należących do Unii Europejskiej wykorzystywanie konopi jest nielegalne. Odbiorcy logo postrzegaliby markę jako miejsce, w którym produkty spożywcze i napoje zawierają substancje odurzające, co wystarczy do uznania jej za sprzeczną z porządkiem publicznym – dodaje źródło.
Sąd zwrócił też uwagę, że tego typu znak może „trywializować korzystanie ze środków odurzających”. (ak)