60 proc. badanych nastolatków uważa pieniądze za niezbędne do szczęścia. Między innymi to pokazało badanie wykonane na zlecenie Santander Bank Polska. Co więcej, ponad połowa respondentów w wieku 12-18 lat obawia się problemów finansowych swojej rodziny.
Co drugi ankietowany rodzic również jest zdania, że pieniądze i większa możliwości zakupowe wiążą się ze szczęściem. Z badania wynika również, że niemal połowa osób w wieku 12-15 lat i 23 proc. w wieku 16-18 lat lubi ludzi, którzy mają drogie i luksusowe produkty lub ubrania.
Według wyników badań, pieniądze odgrywają także ważną rolę podczas planowania przyszłej kariery zawodowej. 66 proc. osób w wieku 12-15 lat chce znaleźć dobrze płatną pracę. Na wysokie pensje zwraca też uwagę 60 proc. nastolatków w wieku 16-18 lat.
Z badania można również wywnioskować, że pieniądze mogą wzbudzać lęk i niepokój. Ponad połowa badanych rodziców obawia się utraty pracy, a aż 86 proc. wysokich kosztów utrzymania. Dzieci, które są pod wpływem rodziców, także niepokoją się o niepewną sytuacją finansową w rodzinie. Aż 57 proc. dzieci w wieku 12-15 lat oraz niemal co drugi nastolatek w wieku 16-18 lat martwi się o to, czy rodzic nie zostanie bezrobotny.
Badani zostali również zapytani o podejmowanie w rodzinie rozmów na temat pieniędzy. Połowa badanych nastolatków w wieku 12-15 lat uważa, że rodzice są ich głównym źródłem wiedzy w sprawie finansów. Natomiast zaledwie 38 proc. nastolatków powyżej 16. roku życia rozmawia o pieniądzach z rodzicami.
Ponadto, 75 proc. rodziców nastolatków w wieku 16-18 lat rzadko porusza temat sytuacji gospodarczej lub nie podejmuje go wcale. Takie rozmowy zdarzają się również rzadko lub wcale niemal u 60 proc. rodziców mających młodsze dzieci. Jednak 38 proc. z nich przyznało, że w obecnej sytuacji gospodarczej Polski częściej rozmawiają z dziećmi o finansach.
„Nowe pokolenia stają się coraz bardziej materialistyczne, nastolatkowie coraz częściej skupiają się na wyglądzie, popularności i pieniądzach. Materializm może prowadzić do zadłużeń i braku umiejętności oszczędzania oraz właściwego zarządzania pieniędzmi. Edukacja finansowa to nie tylko znajomość pojęć i definicji, ale również kształtowanie u dzieci wartości innych niż materialistyczne, np. bycie blisko z rodziną i przyjaciółmi, wzmacnianie samooceny, zachęcanie do rozwijania pasji i budowania wartościowych relacji” – wyjaśnia dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.. (af)
O badaniu:
Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą IQS na zlecenie Santander Bank Polska dla programu Finansiaki. Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1500 osób, w tym 500 rodziców, 500 nastolatków w wieku 12-15 lat i 500 nastolatków w wieku 16-18 lat.