Rosnąca sprzedaż w serwisach społecznościowych, podkreślanie zaangażowania marek w sprawy społeczne czy rozwój TikToka i Stories – między innymi takich trendów w mediach społecznościowych należy spodziewać się w 2021 roku. Co jeszcze sprawdzi się w komunikacji tymi kanałami? Czy utrzyma się znaczenie social mediów, które zyskały na popularności w dobie pandemii?
Zobacz też: 2020 był rokiem social mediów
Jakie będą trendy w social mediach w 2021 roku? Część 1
Agnieszka Pająk, CEO & PR Manager w My Way Media
Paradoksalnie to nie innowacje technologiczne czy nowości w kanałach social media będą miał wpływ na nie same w 2021 roku, a efekty walki z pandemią. To, czy w nadchodzącym roku będziemy normalnie podróżować, pracować czy edukować dzieci online będzie mieć bezpośrednie przełożenie na rozwój mediów społecznościowych. Wszystko wskazuje na to, że nadchodzący rok utrzyma trend wrostu głębszego i częstszego korzystania z różnego rodzaju platform internetowych. Zdecydowanie umocni się potrzeba rozwijania i szkolenia w zakresie zarówo prowadzenia komunikacji social media tu i teraz, social commerce oraz zarządzania kryzysowego. 2021 to już nowa era komunikacji postcovid, pełna przewartościowania nie tylko podejścia do samych narzędzi social media jako takich, lecz także analizy nowego już typu odbiorcy, świadomego prosumenta z wpływem pandemii na potrzeby zakupowe. Użytkownicy częściej oczekują też już od marek zaangażowania w sprawę, nawet jeśli jest ona mocno kontrowersyjna. Dodatkowo wymagane będzie zaoferowanie użytkownikom mediów społecznościowych wrażeń, które do tej pory przeżywali na żywo, jak wspólne oglądanie filmów, prezentacje szkoleniowe, koncerty, czy nawet spotkania z klientami firmy. Już teraz jako PR Manager warto poznać bliżej może nawet TikToka, platformy streamingowe czy stories na LinkedInie. Rozwiązania proponowane przez portale społecznościowe dalej będą pełnić ważną funkcję w budowaniu marek osobistych, employer brandingu, utrzymywaniu relacji biznesowych czy kontaktów marek z influncerami. Warto również przyglądać się rosnącej roli podcastów, social commerce czy social gamingowi.
Rok 2021 będzie kolejną lekcją dla Social Media Managerów na temat prowadzenia komunikacji i działań reklamowych w warunkach permanentnej zmiany i dostosowania się, gdzie elastyczość, stosowne wyczucie chwili, emocji i potrzeb kupujących oraz otwarte wyrażanie wartości firmy są ważniejsze niż bezpieczne komunikaty według kalendarzy komunikacji. Zachęcałabym do myślenia kategoriami scenariuszy: „powrotu do normalności” czy „pełnego lockdownu”. Social media ze względu nie tylko na dostępność, ale coraz mocniejsze wizerunkowe i sprzedażowe funkcje zaczną być jeszcze częściej włączane do strategie komunikacji marek. Oczywiście dla bardzo wielu firm pojawi się potrzeba zrewidowania strategii socialmediowej i jej roli w lejku zakupowym, ale także poszukiwanie nowych kanałów dotarcia. Co rusz dynamiczne zmiany będą po prostu wymagały szybkich „transformacji” utartych szlaków.
Klaudia Gawłowska, Social Media Specialist, INSIGNIA
Nowa rola social mediów
2020 rok zmusił marki do komunikacji online i wykorzystania mediów społecznościowych na wielu nowych dla niektórych płaszczyznach. Liczne biznesy rozpoczęły sprzedaż za pomocą Facebooka oraz Instagrama, a także wspierały się lokalnie w tych trudnych dla wszystkich czasach. Trend ten zdecydowanie będzie się utrzymywał! Portale będą stawiały na e-commerce, o czym świadczy nowy wygląd Instagrama ułatwiający dostęp do sklepu oraz wprowadzona funkcja Instagram Guides, umożliwiającą udostępnianie produktów, treści oraz miejsc w nieoczywisty sposób. Możemy spodziewać się rozwoju narzędzi zakupowych czy wykorzystania funkcji AR (augmented reality). Wszystko po to, aby ułatwić bezpośrednie zakupy z poziomu aplikacji za pomocą jednego kliknięcia.
Marki mają głos
Wyrażają swoje poglądy polityczne, wspierają idee oraz pracowników. Przykładem może być mBank, który jasno wyraził swoje stanowisko i poparł strajk kobiet. Firmy projektują własny wizerunek oraz relacje z otoczeniem, poprzez kreowanie doświadczenia konsumenta. A konkretne emocje, które wzbudza marka, są w stanie przyczynić się do decyzji zakupowych.
Przed nami kolejny rok, gdzie stawiamy na dźwięk
Podcasty mają się dobrze, a dzięki nim marki mogą mówić swoim głosem. Ten kanał jest coraz częściej wykorzystywany w kampaniach, jak na przykład „Podcast dobrze przyprawiony” Kamisa, czy przez partnerstwo lub reklamę u popularnych twórców, których mamy coraz więcej.
Rozwój wideo
Jeśli ktoś myślał, że obraz straci na znaczeniu, to 2020 udowodnił, że jest zupełnie inaczej! Rosnące znaczenie TikToka, zapowiedź Instagram Reels czy też transmisje na żywo w IGTV to dowody na to, że ta forma komunikacji ma coraz więcej odbiorców.
Karolina Wcisło, Content Executive w ContentHouse
Pandemia zrewolucjonizowała wiele biznesów i ich dotychczasowy model funkcjonowania, lecz branża reklamy online jest jedną z niewielu, które w czasie kryzysu zamiast stracić – zyskały. W kontekście 2021 roku możemy więc mówić o umocnieniu dotychczasowych trendów, które w najbliższych miesiącach z pewnością będą przybierać na sile.
Jednym z nich jest docieranie do jeszcze bardziej sprecyzowanej grupy klientów. Niestety dla portfeli wielu osób pandemia okazała się bezlitosna. W związku z tym każdą kolejną decyzję o zakupie konsumenci będą podejmować wyjątkowo rozważnie. To duże wzywanie dla reklamodawców, którzy muszą dostosować się do zmieniających się potrzeb i jeszcze precyzyjniej trafiać do swoich potencjalnych klientów. Im lepiej dopasowany do odbiorcy komunikat, tym większa szansa na zwiększenie współczynnika konwersji.
Rok 2021 zdecydowanie będzie służył dalszej ekspansji krótkich formatów i efemerycznych treści. Szczególnie w obrębie takich aplikacji jak TikTok czy Instagram. Już dziś wielu użytkowników deklaruje, że częściej i chętniej konsumują dynamiczny content w formie Stories, aniżeli przeglądają aktualności w instagramowym feedzie. Potwierdzenia tej tezy można doszukiwać się również w trwających właśnie testach Instagrama – pod kółeczkiem każdego Stories ma niebawem pokazać się timer, który będzie informować, ile czasu zostało do wygaśnięcia relacji znajomego lub obserwowanego twórcy. Wszystko po to, by jeszcze bardziej zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
Pandemia koronawirusa udowodniła, że wszelkiego rodzaju wydarzenia, szkolenia, webinary czy nawet koncerty można realizować za pośrednictwem technologii streamingowej. W związku z tym zyskiwać będzie model płatnych subskrypcji, który już teraz coraz chętniej wprowadzany jest przez firmy, a także twórców w obrębie platform społecznościowych (np. na YouTubie).
Choć wydawać by się mogło, że social selling już teraz jest w fazie pełnego rozkwitu, to jestem pewna, że najlepsze dopiero przed nami. Sprzedaż online będzie jednym z najprężniej rozwijanych segmentów przez portale społecznościowe, a marki będą dwoić się i troić, by maksymalnie skrócić ścieżkę zakupową użytkowników. Co istotne, wśród grup konsumenckich pojawił się nowy typ klientów – to osoby powyżej 55 roku życia, które na fali pandemii jeszcze chętniej zaczęły korzystać z social mediów. Ten trend to wyraźny sygnał dla marek, które być może będą konkurować o uwagę również nieco starszych odbiorców.
Zebrała Małgorzata Baran