Od maja 2023 roku StrategyWise i HigherMedia, niezależne firmy doradcze, specjalizujące się m.in. w public affairs, będą działać pod wspólną marką Grupa StrategyWise. Razem będą rozwijać praktykę PA i stworzą jeden z większych zespołów PA na polskim rynku.
StrategyWise Public Affairs & Communications to firma doradcza utworzona w 2019 roku z inicjatywy Piotra Talarka, Barbary Paszkiewicz-Laskowskiej, Małgorzaty Maliszewskiej oraz Konrada Korobowicza, specjalizująca się w public affairs, zarządzaniu ryzykami reputacyjnymi i kryzysami oraz wspieraniu strategicznej komunikacji korporacyjnej. HigherMedia powstało z kolei w 2017 roku, a twórcą agencji jest Łukasz Antkiewicz, były dziennikarz m.in. w „DGP”, „Metro” oraz Gazeta.pl, który pracował także w Sejmie i przy kampaniach wyborczych.
Agencje do tej pory współpracowały ze sobą projektowo, w ramach konsorcjów. Obie specjalizują się w prowadzeniu złożonych projektów PA, również w międzynarodowej skali, różnią się jednak specjalizacjami sektorowymi. Teraz zdecydowały o większej integracji zespołów. Pozostaną odrębnymi podmiotami, będą tworzyć jednak wspólną strukturę oraz rozwijać praktykę public affairs pod wspólną marką Grupa StrategyWise. Ponadto będą działać jako kolektyw podmiotów świadczących komplementarne usługi z innych obszarów komunikacji biznesowej.
Jak przekazują firmy w komunikacie, „rynek doradztwa PA w Polsce charakteryzuje się znaczącym rozdrobnieniem”. „Szacuje się, że spośród ponad tysiąca agencji PR nie więcej niż dwadzieścia posiada doświadczenie w projektach public affairs lub lobbingowych. Ich zespoły nie przekraczają z reguły 5-6 osób, nawet w przypadku dużych agencji public relations” – zauważają przedstawiciele łączących się agencji.
„Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania polskich i zagranicznych firm uczestnictwem w debacie publicznej, zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym. Jest to związane z napływem inwestycji bezpośrednich, dynamicznie zmieniającą się legislacją, jak i zmianą podejścia zarządów. Te trendy będą się nasilały – przenoszenie produkcji do Polski, skracanie łańcuchów dostaw, wzrost inwestycji w OZE czy wzrost wydatków na obronę przyczynią się do zwiększenia zainteresowania takimi usługami doradczymi” – mówi Piotr Talarek, współzałożyciel StrategyWise.
Twórcy Grupy StrategyWise zwracają uwagę na rosnącą preferencję klientów do wyboru zespołów posiadających praktykę w ich konkretnym sektorze. Grupa ma doświadczenie w doradztwie m.in. takim branżom jak logistyka (TSL), energetyka, surowce, branża finansowa, handel detaliczny i e-commerce oraz branża nowoczesnych technologii (ITC). W planach jest powiększenie tej grupy o zespoły specjalizujące się w innych branżach. (mb)
Zdjęcie główne: Piotr Talarek, Barbara Paszkiewicz-Laskowska, Łukasz Antkiewicz