Od 8 do 10 grudnia w hotelu Marriott w Warszawie został zainaugurowany projekt „Przyjaciele Klienta”. Konferencja zgromadziła m.in. przedstawicieli kadry zarządzającej firm, będących liderami w swoich branżach. Wśród prelegentów znalazły się polskie autorytety świata nauki i biznesu oraz prelegenci z zagranicy.
Pierwszego dnia seminarium na temat „Dlaczego kupujemy: zrozumienie konsumentów buduje strategię marketingową” poprowadził prof. Michael R. Solomon. Jeden z największych światowych autorytetów w dziedzinie marketingu poruszył temat zachowania konsumentów, tego, w jaki sposób postrzegamy i uczymy się produktów oraz jak konsumenci wybierają wśród konkurencyjnych marek w zatłoczonym sklepie. Przedstawił aspekty zachowania konsumentów związane z miejscem dokonywania zakupu, włączając decyzje zakupowe, doświadczenie zakupu oraz innowacyjność produktu.
9 grudnia konferencję otworzył inicjator projektu „Przyjaciele Klienta”, Prezes Zarządu PCM – Jan Załęcki. Opowiedział on o ewolucji rynku reklamy i marketingu na przełomie ostatnich 20 lat i nadejściu nowej ery marketingu relacji.
Kolejną prelekcję poprowadził wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Krzysztof Opolski. Przedstawił ekonomiczne przesłanki budowania lojalności klienta. Opowiedział o przejściu w działaniach marketingowych od marketingu transakcji, jako stricte sprzedaży produktu, do marketingu partnerskiego, którego cechą nadrzędną jest doradztwo i strategiczne podejście do klienta.
Paul Cooper, Dyrektor ds. komunikacji z Institute of Customer Service w Wielkiej Brytanii, przedstawił wpływ rotacji pracowników, ich satysfakcji i lojalności na lojalność klientów i zyski firmy. Jak mówił „Najlepsze organizacje mają jedną wspólną cechę – znaczenie, jakim obdarzają swoich ludzi. Konkurencja może zaoferować te same usługi, ale nie może zaoferować tych samych ludzi”.
10 grudnia należał do Shauna Smitha, który poprowadził seminarium „CEM+ (Customer Experience Management). Zarządzanie doświadczeniem Klienta – jak zamienić Twoich Klientów w Twoich Ambasadorów”. Smith przedstawił case’y stanowiące jednocześnie propozycje praktycznych, gotowych do wykorzystania rozwiązań. Opowiedział o komunikowaniu marki poprzez zaskoczenie i jakość obsługi jakiej klient nie otrzyma u konkurencji. Na przykładzie pokazał jak reklama może i powinna mówić o wartościach, jakie komunikuje marka, a nie o produkcie.
Portal PRoto jest patronem medialnym projektu. (psp)