niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościTematy, które zdominowały media. IMM i Radio ZET prezentują raport „O tym...

Tematy, które zdominowały media. IMM i Radio ZET prezentują raport „O tym się mówi”

Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET w maju 2023 roku opublikowali pierwszy raport „O tym się mówi”. To zestawienie przygotowane w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego, przedstawiające TOP 5 publikacji o najwyższym zasięgu cytowań w mediach.

Czytaj więcej: Czytaj więcej: Radio ZET i IMM ruszają z projektem „O tym się mówi”

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które chętnie powoływały się inne media. Pierwszy raport dotyczy okresu od stycznia do kwietnia 2023 roku. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.  

„Gazeta Wyborcza” na szczycie styczniowego rankingu

W styczniu najciekawszy dla mediów artykuł napisał Jacek Brzuszkiewicz z „Gazety Wyborczej”. Chodzi o tekst pt. „Prokurator od Ziobry chroni brata komendanta Szymczyka. W tle karuzela vatowska i wyłudzenia na miliony złotych”. Ujawniona przez dziennikarza „GW” sprawa dotyczyła afery związanej z bratem Komendanta Głównego Policji, którego prokuratura oskarżyła o udział w zorganizowanej grupie przestępczej, wyłudzającej podatek VAT. Na publikację powoływano się wówczas 90 razy, a łączny zasięg wyniósł 12,5 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

TVN24.pl liderem w lutym

W lutym dziennikarze najczęściej przywoływali z kolei materiał śledczy Justyny Sucheckiej i Piotra Szostaka z tvn24.pl pt. „Willa plus. Publiczne pieniądze dla organizacji bliskich PiS”. Autorzy ujawnili w nim proceder kupowania nieruchomości za dotacje od ministra edukacji Przemysława Czarnka. Otrzymywały je organizacje powiązane z PiS i koalicjantami. Ta publikacja wywołała aż 149 kolejnych materiałów dziennikarskich, a ich łączny zasięg wyniósł 12,8 mln kontaktów.

W marcu najgłośniej o publikacjach „Gazety Wyborczej” i TVN24

Marzec należał do Michała Kokota z „Gazety Wyborczej”, piszącego o szpiegowaniu Pegasusem prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego. Materiał ten przywoływano 273 razy, a szacowany zasięg powielonych informacji wyniósł 53,7 mln potencjalnych kontaktów. W tym miesiącu na szczególną uwagę zasługiwał również reportaż Marcina Gutowskiego z TVN24 pt. „Franciszkańska 3” o papieżu Janie Pawle II i jego wiedzy na temat pedofilii w Kościele. Ten materiał był cytowany aż 423 razy, jednak zasięg publikacji mu poświęconych był istotnie niższy niż artykułu Michała Kokota oraz artykułu Andrzeja Gajcy i Kamila Dziubka z Onetu pt. „Afera w NCBiR. Taśmy prawdy i kulisy Partii Republikańskiej” i wyniósł 21,4 mln potencjalnych kontaktów.

 

W kwietniu wygrywa materiał Radia ZET

W tym miesiącu media najczęściej przywoływały ujawnioną przez dziennikarzy Radia ZET i radiozet.pl, Radosława Grucę i Mariusza Gierszewskiego, sprawę dotyczącą zawiadomienia do prokuratury złożonego przez rodzinę pacjentki, która nie doczekała się miejsca na OIOM-ie w szpitalu rejonowym w Legnicy, gdzie od dłuższego czasu przebywa mąż Marszałek Sejmu Elżbiety Witek. Na ustalenia autorów powoływano się 168 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 29,5 mln kontaktów.

O badaniu:

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie badania autorskich dzieł dziennikarskich z monitoringu prasy, radia, telewizji i portali internetowych, które notują najwyższe zasięgi* kontaktów z przekazem oraz są najczęściej powielane przez inne media w Polsce. Zasięg wyróżnionych materiałów nie obejmuje publikacji z portali o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także ze źródeł własnych danej grupy mediowej.

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką wirusowością treści między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

Analiza obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

Głównym kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP 5 został przyjęty zasięg kontaktu z przekazem.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj