25 listopada 2022 roku ruszyła globalna kampania społeczna TikToka, prowadzona w ramach projektu 16 Dni Przeciwko Przemocy ze względu na płeć. Na ten dzień przypada Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy wobec Kobiet.
Działania w Polsce realizowane są we współpracy z organizacją SexedPL, której założycielką jest Anja Rubik.
W tym roku kampania ma zwrócić uwagę na nieoczywiste formy przemocy, w tym m.in. fakt, że mogą doświadczać jej nie tylko kobiety, lecz także mężczyźni.
W ramach kampanii TikTok będzie promować hashtagi #EndViolenceAgainstWomen i #EndGenderBasedViolence. Portal uruchomi też specjalne serwisy informacyjne wewnątrz aplikacji oraz powiadomienia wysyłane do użytkowników. Powstać ma również seria filmów, poruszająca temat niestandardowych form przemocy i sposobów mądrego radzenia sobie w takich sytuacjach. Filmy, poza praktycznymi poradami, zachęcają także do korzystania z Antyprzemocowej Linii Pomocy dla osób doświadczających, stosujących i będących świadkami przemocy. Pierwszy z materiałów, który jest już dostępny na kanale SexedPL na TikToku, poświęcony jest zjawisku nielegalnego publikowania w sieci nagich zdjęć lub filmów przedstawiających osobę, która sobie tego nie życzy.
„Najbardziej widoczną formą przemocy jest ta fizyczna, która zostawia ślady na ciele. A przecież przemocą jest także to, czego nie widać np. szantaż, karanie milczeniem czy niechciany dotyk. Ważne jest, żebyśmy wiedzieli, jak reagować na przemoc, kiedy jej doświadczamy, jesteśmy jej świadkiem, a także kiedy zaczynamy widzieć, że to my jesteśmy sprawcami przemocy” – mówi Anja Rubik.
Kampania potrwa do 10 grudnia 2022 roku, czyli Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka. (zd)