TikTok opublikował „The Holiday Playbook For Small Businesses”, czyli marketingowy przewodnik dla małych firm dotyczący okresu świątecznego. Porady serwisu mają pomóc w zrozumieniu klientów i zbudowaniu z nimi relacji oraz zwiększeniu sprzedaży.
Na wstępie portal społecznościowy zwraca uwagę, że rok 2020 wygląda inaczej ze względu na pandemię COVID-19 i globalny lockdown. Zarówno konsumenci, jak i firmy musiały dostosować się do nowych realiów, takich jak praca zdalna, wyzwania związane z łańcuchem dostaw czy zmiany w sposobie komunikacji z odbiorcami. Czytamy, że sytuacja ta jest szczególnie trudna dla małych firm, które muszą mierzyć się z problemami związanymi z budowaniem świadomości marki (szczególnie w okresie świątecznym, gdy pojawia się wiele zwracających uwagę reklam), dotarciem do nowych klientów czy poruszaniem się w przestrzeni cyfrowej, w której pojawia się wiele trendów i możliwości marketingowych.
TikTok zwraca uwagę, że zmieniły się także przyzwyczajenia konsumentów. Serwis przytacza badanie Hubspot z 2020 roku, w którym 67 proc. ankietowanych w Stanach Zjednoczonych stwierdziło, że pandemia wywarła duży wpływ na ich postrzeganie marek. Czytamy też, że z danych Shopify wynika, że 81 proc. osób planuje robić zakupy online do końca 2020 roku, a 52 proc. kupujących deklaruje, że częściej wydaje pieniądze w internecie niż w roku poprzednim. Portal społecznościowy wskazuje również, że odbiorcy są otwarci na nowe marki, a pandemia zwróciła uwagę na potrzebę wspierania lokalnych i mniejszych firm. Z przytoczonego badania Ipsos z 2020 roku wynika, że 30 proc. konsumentów z całego świata zakupiło w tym roku produkty od nowej marki, a z badania Groupona w USA z 2020 roku dowiadujemy się, że 75 proc. Amerykanów planuje częściej wspierać małe biznesy.
Zdaniem TikToka okres świąteczny jest dobrą okazją do ożywienia firmy i zwiększenia przychodów. Jak więc to zrobić? Czytamy, że najlepszym sposobem na wykorzystanie tego sezonu jest efektywne planowanie. Serwis sugeruje, aby określić kluczowe wydarzenia, na których chce się skupić, np. Black Friday, Cyber Monday czy ostatni dzień wysyłki produktów, aby te dotarły na święta.
Źródło: tiktokforbusiness.studio30.adage.com
Następnie czytamy, że warto zadbać o stronę internetową sklepu, aby klienci mogli w łatwy sposób wyszukiwać produkty i dokonywać płatności. W dokonywaniu przemyślanych zakupów mają odbiorcom pomóc wyraźne zdjęcia i dokładne opisy. Należy też zwrócić uwagę na dopasowanie witryny do urządzeń mobilnych oraz poziom zapasów wszystkich oferowanych rzeczy. Kolejną wskazówką od TikToka jest ustalenie odpowiednich cen i wprowadzenie promocji. Jak czytamy, w tym roku ludzie będą prawdopodobnie bardziej wrażliwi na ceny niż kiedykolwiek wcześniej – warto więc umieszczać informacje o rabatach na pierwszym planie. Serwis zaznacza też, że należy jasno określić swoje cele i na ich podstawie przygotować strategię marketingową.
W kolejnej części poradnika portal społecznościowy wskazuje, jak TikTok może pomóc małym firmom. Czytamy, że społeczność w aplikacji jest bardzo zaangażowana – użytkownicy jednorazowo spędzają w aplikacji więcej czasu niż na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy Pintereście oraz lubią robić zakupy i dzielić się przemyśleniami na ich temat. Serwis przywołuje też swoje badanie z okresu maj-czerwiec 2020 roku, z którego wynika, że 52 proc. osób odkrywa nowe produkty dzięki reklamom na TikToku, oraz podaje, że 50 proc. jego użytkowników nie jest obecne na Instagramie. Portal społecznościowy zaznacza również, że dysponuje narzędziami i zasobami, które pomagają na każdym etapie prowadzenia kampanii marketingowej – wymienia m.in. szablony wideo (także te świąteczne) oraz sztuczną inteligencję ułatwiającą edycję wizualną treści i dopasowanie ścieżki dźwiękowej. Dla ułatwienia serwis podał także, że odpowiednie proporcje zdjęć i wideo w aplikacji to 9:16, filmy nie powinny być też dłuższe niż 30 sekund.
TikTok podzielił się również wskazówkami dotyczącymi samych kampanii. Czytamy, że warto zastanowić się nad unikalnymi cechami swojej marki oraz opowiedzieć o jej historii, wartościach i celach. Należy też upewnić się, że w reklamie dokładnie pokazane są zalety produktu oraz nie bać się działań typu call-to-action. Serwis sugeruje także m.in., aby testować i bawić się różnymi rozwiązaniami, a także stworzyć wideo, które nie wygląda jak reklama i pokazuje osobowość marki za pomocą kolorów czy dźwięków. Portal społecznościowy wskazuje, aby zastanowić się też m.in. nad celem kampanii, jej grupą docelową i okresem, w jakim będzie wyświetlana.
Jakie hashtagi królują na TikToku w okresie świątecznym? #Shopping wyświetlony został, 5,5 mld razy, #winterishere – 5,3 mld razy, a #lastminutexmas – 4,6 mld razy.
Źródło: tiktokforbusiness.studio30.adage.com
W poradniku znaleźć można także przykładowe kampanie oraz plany na przeprowadzenie działań. Z pełnym dokumentem można zapoznać się na stronie. (ak)