W marcu 2024 roku TikTok uruchomi Centra Wyborcze w celu wsparcia społeczności serwisu w dostępie do rzetelnych informacji przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, które zaplanowane są na 9 czerwca 2024 roku. Użytkownicy będą mogli dowiedzieć się, jak weryfikować źródła informacji oraz jak chronić się przed dezinformacją.
Centra Wyborcze na TikToku są dostosowane do każdego kraju Unii Europejskiej i powstają we współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi i komisjami wyborczymi.
TikTok podejmuje również inne działania, które mają zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo w okresie wyborczym. Jak czytamy w komunikacie prasowym, 99 proc. wszystkich treści usuniętych z powodu dezinformacji zostało skasowane jeszcze przed otrzymaniem zgłoszeń od użytkowników. TikTok kontaktuje się z lokalnymi ekspertami, którzy pomagają w weryfikacji treści.
Platforma współpracuje także z z dziewięcioma organizacjami ds. weryfikacji faktów w Europie, które sprawdzają treści w 18 różnych językach. W Polsce TikTok nawiązał współpracę z organizacją Demagog.org. Podczas ostatnich wyborów parlamentarnych stowarzyszenie publikowało edukacyjne filmy na temat rozpoznania i zwalczania dezinformacji. TikTok wraz z Demagogiem i portalem fakenews.pl przygotował specjalną sekcję w ramach Centrum Wyborczego, w której można było znaleźć informacje o zagrożeniach w tym zakresie.
W ramach strategii przeciwdziałania dezinformacji platforma przeprowadzała kampanie na temat edukacji medialnej. W 2023 roku kampanie odbyły się w 18 krajach europejskich. Łącznie wygenerowały 220 mln wyświetleń i dotarły do 50 mln użytkowników. Na 2024 rok są zaplanowane kolejne dziewięć kampanii.
Jak twierdzi TikTok, kolejnym wyzwaniem są treści generowane przez sztuczną inteligencję, które mogą wprowadzać w błąd odbiorców. Platforma podkreśla, że zakazane są filmy stworzone przez AI, na których osoby publiczne wyrażają swoje poglądy polityczne. TikTok wymaga od twórców oznaczania wszelkich treści generowanych przez sztuczną inteligencję. Wraz z rozwojem technologii serwis pracuje nad kolejnymi zabezpieczeniami w zakresie wykrywania pochodzenia treści. Dodatkowo, przed wyborami zostanie utworzone w biurze TikToka w Dublinie „Mission Control”, w ramach którego zespół ds. wyborów będzie odbywał spotkania, by zwiększyć efektywność działań przed i w trakcie elekcji.
TikTok przypomina, że Centra Wyborcze istnieją w aplikacji już od 2021 roku. W 2023 roku zostały uruchomione w Grecji, Holandii, Polsce, Słowacji i Hiszpanii w związku z wyborami w tych krajach.
Jak informuje platforma, 30 proc. posłów do Parlamentu Europejskiego jest obecnych w aplikacji. Konta należące do polityków, partii lub mediów, które odgrywają szczególną rolę w debacie publicznej, są zobowiązane do przestrzegania konkretnych zasad. Przedstawiciele partii lub mediów nie mogą płatnie reklamować się na TikToku. Co więcej, jeśli rozpowszechnią fałszywą informację, prawdopodobnie nie będą mogli publikować żadnych materiałów przez 30 dni.
W ciągu roku serwis planuje przeznaczyć globalnie ponad 2 mld dol. na walkę z dezinformacją. W tym celu współpracuje z grupą ds. wyborów, która zajmuje się Kodeksem Postępowania W Zakresie Zwalczania Dezinformacji Unii Europejskiej, a także z Radą Doradczą TikToka ds. bezpieczeństwa w Europie. (af)