W październiku 2023 roku Fundacja Onkologiczna Rakiety ruszyła z nową kampanią profilaktyczną. Hasłem „A Ty co byś zrobił, gdyby nie było jutra?” zwraca się do młodych ludzi. Akcję przygotowała agencja Focus Nation.
Celem kampanii jest uświadomienie młodym ludziom, że choroba nowotworowa nie jest domeną jedynie ludzi starszych, lecz może się przydarzyć każdemu – także im.
„Do kampanii zaprosiliśmy zwykłych, młodych ludzi. Posadziliśmy ich przed kamerą i zapytaliśmy: »Co byście zrobili, gdyby nie było jutra?«. Na takie pytanie zwykle ludzie odpowiadają jakimś mniej lub bardziej spektakularnym pomysłem, aby zrobić coś, o czym zawsze marzyli, ale bali się albo nie mieli czasu tego zrealizować – skok na bungee, zobaczyć jeden z cudów świata itp. Gdy jednak ludzie uświadamiają sobie, że tego jutra może dla nich nie być z powodu choroby nowotworowej, wtedy okazuje się, że ważne są najprostsze rzeczy, jak np. czas z najbliższymi” – opowiada Michał Czarkowski, Group Account Manager w Focus Nation. Jak dodaje, do udziału w kampanii zaproszono również podopieczną Fundacji Onkologicznej Rakiety, Kasię, która walczyła z chorobą nowotworową i jest dowodem na to, że tę chorobę można pokonać.
Podsumowaniem rozmów z młodymi ludźmi jest spot stworzony na potrzeby akcji, opublikowany m.in. na YouTubie.
Autorzy kampanii ujawniają, że aby uzyskać „prawdziwy i niezwykle emocjonalny materiał”, bohaterowie (poza podopieczną Fundacji) nie znali tematu rozmowy, a także nie widzieli i nie słyszeli wypowiedzi innych osób podczas zdjęć. „Wiemy, że temat nie jest łatwy, bo choroba nowotworowa dla młodych ludzi jest mniej więcej tak samo odległa i abstrakcyjna jak temat emerytury, ale wierzymy, że prawdziwość pokazanych emocji sprawi, że młodzi ludzie obejrzą ten film i jeżeli choć jedna osoba zdecyduje się rozpocząć profilaktykę – to było warto” – dopowiada Czarkowski.
Fundacja przypomina, że nie ma sposobu, by w pełni zabezpieczyć się przed chorobą nowotworową, jednak można minimalizować ryzyko przez profilaktykę, czyli zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną, dbanie o zdrowie psychiczne oraz regularne badania okresowe.
Powstała także specjalna strona kampanii GdybyNieByloJutra.pl, na której można m.in. znaleźć informacje dotyczące profilaktyki nowotworowej.
Poza spotem działania komunikacyjne obejmą także m.in. banery w internecie oraz publikacje w mediach społecznościwych.
Wszelkie działania w obszarze komunikacji, w tym opracowanie strategii, to zadanie Focus Nation, które wspiera Fundację Onkologiczną Rakiety od ponad trzech lat. (mb)