Jakie będą najbardziej potrzebne i przydatne kompetencje przyszłości, jakie formy będą pozwalały na ich dostarczenie przez pracodawców i skuteczne wdrożenie przez zatrudnionych czy jak przyszłość obszaru rozwoju kompetencji pracowników widzą specjaliści HR – m.in. na takie pytania odpowiada raport „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?”.
Z badania przeprowadzonego przez Nowe Motywacje oraz Mobile Institute wynika, że największa liczba pracowników jako najbardziej kluczową kompetencję potrzebną w przyszłości wskazała umiejętność współpracy w zespole. Jest to aż 18 proc. badanych. Kolejno 16 proc. uznało za ważne obsługę klienta, a 12 proc. – zarządzanie projektami.
Najwięcej uczestniczek badania wskazało zarządzanie czasem i stresem – było to kolejno 20 proc. i 19 proc. Wśród uczestników natomiast najczęściej wskazywanym obszarem była komunikacja interpersonalna – 20 proc.
Twórcy badania sygnalizują, że według specjalistów HR najważniejszy będzie rozwój kompetencji miękkich (32 proc.), innowacje w biznesie (28 proc.) oraz nauka języków obcych (26 proc.). Ich zdaniem najmniej popularne będzie natomiast przywództwo w organizacji (3 proc.).
Wykres: Najbardziej popularna tematyka form rozwojowych w przyszłości według specjalistów HR
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Jak wskazują twórcy raportu, wśród pracowników HR w ciągu najbliższych trzech lat najbardziej poszukiwaną tematyką form rozwojowych będzie komunikacja (40 proc.). Dalej znalazła się nauka empatii (30 proc.) oraz zarządzanie (30 proc.) – w tym zarządzanie stresem, organizacją czasu oraz zmianami w firmach.
Z badania wynika, że formy rozwojowe będą sukcesywnie ewoluowały w kierunku mieszanych, czyli łączących wymiar zdalny oraz stacjonarny.
Jak zauważają twórcy raportu, pracownicy aktualnie nie wiedzą jeszcze, z których form online powinni korzystać. Nadal wybierają szkolenia stacjonarne, ale na znaczeniu zyskują już formy mieszane. Jako najpopularniejszą formę online wskazano webinar – takiej odpowiedzi udzieliło 40 proc. respondentów.
Wykres: Ocena form rozwojowych w przyszłości zdaniem HR
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Jak wskazują twórcy badania, specjaliści HR widzą przyszłość form rozwojowych przede wszystkim w silniejszej koncentracji na pracowniku w całym cyklu życia w organizacji (54 proc.). Ich zdaniem istotnym elementem będzie również wprowadzanie elastyczności i zwinności do wszystkich obszarów HR (52 proc.).
Wykres: Kierunek form rozwojowych według HR-u
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Z badania wynika, że zarówno dla pracowników, jak i dla specjalistów HR najistotniejsze w przyszłości będzie zwiększanie wiedzy branżowej posiadanej przez prowadzących szkolenia. HR-owcy najniżej ocenili stwierdzenie, że „kompetencje będą mocniej skoncentrowane na rozwoju miękkich umiejętności, niż specjalistycznych”.
Wykres: Ocena form rozwojowych w przyszłości przez pracowników i HR
Źródło: Nowe Motywacje i Mobile Institute
Według badanych pracowników na rynku szkoleniowym najbardziej brakuje trenerów z dużą wiedzą i doświadczeniem, a także szkoleń z języków obcych – dowiadujemy się. Według pracowników HR największymi brakami na rynku szkoleń są obecnie niedostateczna certyfikacja kursów oraz ich skuteczność.
Z badania wynika także, że od trenera przyszłości będzie oczekiwać się umiejętności budowania procesów rozwojowych, zamiast jednorazowych rozwiązań oraz posiadania praktycznych doświadczeń. Istotna, według HR-owców, będzie nie tylko wiedza biznesowa, ale także psychologiczna. (bs)
O badaniu:
Badanie „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju – jak uczą się obecnie pracownicy?” zostało zrealizowane na przełomie roku 2021/2022 roku przez Mobile Institute z wykorzystaniem metody CAWI. Badanie przeprowadzono na dwóch grupach respondentów w wieku 18+: pracownicy korporacji (z naciskiem na pracowników dużych korporacji) oraz pracownicy działu HR. W badaniu udział wzięło 2275 respondentów.