W październiku 2023 roku działalność rozpoczęła Fundacja UNIQA, powołana przez międzynarodową firmę ubezpieczeniową UNIQA. Celem inicjatywy ma być edukacja w zakresie hejtu oraz wspieranie osób dotkniętych tym zjawiskiem, a także promocja zdrowia psychicznego.
„Nie wyeliminujemy mowy nienawiści czy wynikających z niej zachowań, ale z pewnością możemy edukować w tym zakresie rodziców, nauczycieli oraz dzieci i młodzież, a przede wszystkim możemy wesprzeć osoby, których hejt dotyka” – wyjaśnia Marcin Nedwidek, prezes zarządu UNIQA.
„Musimy nauczyć się: dostrzegać hejt, rozmawiać o nim, szukać pomocy, ale też tej pomocy udzielać. W tym celu powołaliśmy do życia Fundację UNIQA, żeby razem wspierać walkę z hejtem” – dodaje Karolina Rosińska, prezeska Fundacji UNIQA.
Firma zwraca uwagę na rosnącą skalę zjawiska hejtu, powołując się na „Raport o cyberprzemocy w szkołach podstawowych – edycja 2022”, który wykazuje, że co czwarty uczeń deklaruje, że czuje się źle z powodu tego, co się dzieje w sieci, a co trzecia ofiara hejtu w internecie nie dzieli się z nikim swoimi przeżyciami.
Wraz z powołaniem fundacji powstał spot społeczny, który będzie emitowany w telewizji i internecie. W projekcie wzięły udział znane osoby młodego pokolenia, takie jak Sara James, Igo i duet taneczny Loczniki. Projekt powstał we współpracy z agencją PZL oraz z domem produkcyjnym Papaya. Spot wyreżyserował Krzysztof Grajper. Z kolei RIOdePost zajęło się postprodukcją, a planowaniem i zakupem mediów: domy mediowe Arena (Havas Media) oraz Value Media.
Ponadto, na stronie fundacji opublikowano pierwsze odcinki podcastu „HejtOff”, prowadzonego przez Jakuba Wątora. W nowych odsłonach wystąpili m.in. Sara James z mamą Arletą Dancewicz, Magdalena Chorzewska, psycholożka i twórczyni „Instaporadni”, Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku 2018, psycholog i edukator.
UNIQA w 2020 roku zorganizowała akcję „Masz moc na hejt”, a od 2022 roku współpracuje w tym zakresie z Instytutem Lema. (af)