Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na agencję City Damian Trzciński z Poznania za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. Firma musi zapłacić 40 tys. zł. Ponadto, właściciel agencji musi poinformować o wydanej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach.
UOKiK przekazuje, że firma zajmowała się szeroko rozumianymi internetowymi usługami marketingowymi, w tym również pozyskiwaniem opinii do wizytówek Google. Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny ustalił, że przedsiębiorca umyślnie wprowadzał konsumentów w błąd co do opiniowanych firm, w tym ich renomy, jakości usług czy oferowanych produktów.
„Opinie i recenzje publikowane w internecie mają wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje. Te nieprawdziwe zakłamują obraz rynku, naruszają prawo konsumentów do rzetelnej informacji oraz zaburzają funkcjonowanie uczciwej konkurencji. Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane” – mówi Tomasz Chróstny.
Czytaj też: Dwie firmy ukarane przez UOKiK za fałszywe opinie umieszczane w internecie
Dodatkowo, UOKiK postawił zarzuty firmie J&J Jakub Brożyna. Jak czytamy, przedsiębiorca za pośrednictwem strony internetowej oferował usługę „Opinie w Google Maps”, która obejmowała publikowanie pozytywnych lub neutralnych opinii i ocen w ramach wizytówek Google Maps. Treść opinii była generowana automatycznie, tworzona na zlecenie lub dostarczana przez zlecające firmy. Z ustaleń UOKiK-u wynika, że te działania miały przede wszystkim na celu lepsze pozycjonowania tych firm w internecie.
UOKiK przypomina, że od początku 2023 roku obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada większą przejrzystość zakupów w internecie. Jedną ze zmian jest uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów. (bs)
Czytaj więcej: Sklepy nie będą mogły sztucznie zawyżać cen