poniedziałek, 16 września, 2024
Strona głównaAktualnościUOKiK stawia zarzuty Wizz Air Hungary. Chodzi o naruszenie interesów konsumentów

UOKiK stawia zarzuty Wizz Air Hungary. Chodzi o naruszenie interesów konsumentów

22 stycznia 2024 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił spółce Wizz Air Hungary zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Dotyczą one nieprawidłowego przeprowadzenia promocji urodzinowej z 18 maja 2023 roku.

Oskarżenie UOKiK-u nawiązuje do oferty, zgodnie z którą Wizz Air oferował zakup biletów lotniczych do dowolnego miejsca za 35 zł. Opcje rezerwacji były dostępne na stronie internetowej lub w aplikacji spółki. „Cena dotyczyła wylotu z polskiego lotniska, przy wyborze najtańszej opcji bagażu podręcznego i losowym przydziale miejsca” – dowiadujemy się. 

Wizz Air anulował umowy następnego dnia od zakupu. Powołał się na błąd techniczny i zadeklarował natychmiastowy zwrot pieniędzy klientom. „Uznał jedynie zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji” – czytamy.

O zniżce związanej z promocją urodzinową informowano za pomocą banera na stronie internetowej oraz przez newsletter, aplikację oraz Instagram. „Ponieważ cena biletów w wysokości 35 zł była zbliżona do kwot, za jakie można rezerwować loty organizowane przez Wizz Air w ramach różnych innych promocji (od 39 zł za podróż w obie strony), nic nie wskazywało na to, że nie istnieje możliwość realizacji przelotu lotniczego na tych warunkach” – przekazuje UOKiK.

Urząd przypomniał, że w sprawie spółki toczy się jeszcze jedno postępowanie. Dotyczy ono „Elastycznego towarzysza podróży”, czyli usługi umożliwiającej „tworzenie rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online”. Źródło przekazuje, że Wizz Air miał nie zwracać klientom pieniędzy w momencie, kiedy firma odwoływała loty. 

Pomimo tego, że spółka przekształciła wzorzec umowy, to UOKiK i tak stwierdził, że zawiera ona postanowienia „budzące wątpliwości”. Urząd zwrócił uwagę na to, że przewoźnik „dopuszcza możliwość zwrotu pieniędzy za niewykonaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia ją od złożenia przez podróżujących stosownego wniosku”. 

„Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności” – podkreślił prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny. 

W związku z postępowaniami spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. (an)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj