poniedziałek, 16 września, 2024
Strona głównaAktualnościZalando, Booking i Travelist z zarzutami UOKiK-u

Zalando, Booking i Travelist z zarzutami UOKiK-u

Na początku września 2023 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wynikach kontroli zgodności praktyk stosowanych przez internetowych przedsiębiorców z zasadami wynikającymi z dyrektywy Omnibus. UOKiK sprawdził, czy konsumenci są prawidłowo informowani o kwestiach wynikających z nowych przepisów. Platformy Zalando, Booking, Travelist usłyszały zarzuty, grozi im kara do 10 proc. obrotu.

Jak przypomina UOKiK, wprowadzona 1 stycznia 2023 roku implementacja unijnej dyrektywy Omnibus nakłada na przedsiębiorców działających w internecie nowe obowiązki informacyjne, takie jak m.in. podawanie numeru telefonu, informowanie czy i w jaki sposób weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą. Ponadto dostawcy internetowych platform handlowych powinni „w sposób jasny i zrozumiały” podawać, jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy zawieranej na platformie między nimi a dostawcami oferowanych produktów i usług. Jak wskazuje UOKiK, z punktu widzenia konsumenta klarowna informacja na temat tego, kto odpowiada np. za dostawę produktu lub obsługę płatności, jest istotna m.in. w przypadku konieczności złożenia reklamacji.

UOKiK stwierdził naruszenie przepisów w przypadku 19 przedsiębiorstw. Wśród nich znaleźli się Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Firmy te zostały wezwane do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany nieprawidłowych praktyk. Jak przekazuje UOKiK w komunikacie, większość przedsiębiorstw po interwencji prezesa urzędu zmieniło swoje działania albo deklaruje wprowadzenie zmian. 

„Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Platformy Zalando, Booking i Travelist pomimo wezwania nie wprowadziły zmian w komunikowaniu informacji klientom ani nie wyraziły takiego zamiaru. W związku z tym prezes UOKiK-u postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Przedsiębiorcom tym grozi kara do 10 proc. obrotu.

„Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji” – wskazuje UOKiK w komunikacie. (af)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj