niedziela, 24 listopada, 2024
Strona głównaAktualności72 mln zł kary dla Autocentrum AAA AUTO. UOKiK wydał dwie decyzje

72 mln zł kary dla Autocentrum AAA AUTO. UOKiK wydał dwie decyzje

24 stycznia 2024 roku Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wydał dwie decyzje w sprawie Autocentrum AAA AUTO, dealera samochodów używanych. Firma będzie musiała zapłacić ponad 72 mln zł kary. 

Postępowanie przeciwko dealerowi samochodów wszczęto w sierpniu 2022 roku. Podstawą podjęcia działań były sygnały od konsumentów, którzy informowali, że sprzedaż pojazdów odbywała się na niezrozumiałych zasadach. 

Czytaj też: Autocentrum AAA AUTO z zarzutami UOKiK-u

Klienci po zapoznaniu się z ofertą na stronach internetowych aaaauto.pl oraz otomoto.pl byli przekonani, że wskazana kwota to cena samego pojazdu. Firma nie informowała jednak o tym, że jest to cena samochodu oraz produktu dodatkowego w postaci ubezpieczenia „Carlife Gwarancja”. Klienci dowiadywali się o tym dopiero podczas wizyty w salonie na etapie finalizacji umowy, gdy sprzedawca udzielał im „zniżki” w wysokości odpowiadającej składce ubezpieczeniowej. Jeśli klient z niej zrezygnował, była ona zwracana nie jemu, lecz Autocentrum AAA AUTO. 

Ponadto, firma w ogłoszeniach nie podawała także informacji o tym, że do ceny pojazdu zostanie doliczona obowiązkowa opłata za „dodatkową obsługę klienta” w wysokości 1398 zł. Gdy konsumenci podejmowali decyzję o wizycie w salonie Autocentrum AAA AUTO, na miejscu okazywało się, że cena pojazdu jest wyższa i będą oni zobowiązani do podniesienia dodatkowych kosztów, o których wysokości nie wiedzieli. 

Firma do 6 kwietnia 2023 roku w umowach z konsumentami stosowała także klauzule abuzywne. Kupujący musieli podpisać oświadczenia zawarte w pro tokole sprzedaży, które potwierdzały, że sprawdzili oni stan techniczny samochodu. Według postanowień, klienci wykonali jazdę próbną i była ona wystarczająca, aby zweryfikować wszystkie parametry pojazdu. Kupujący nie mogli sprzeciwić się temu, nawet jeśli jazda próbna się nie odbyła lub nie mieli wystarczającej wiedzy pozwalającej ocenić stan pojazdu. W ten sposób firma unikała odpowiedzialności za ewentualne usterki. 

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK-u nałożył na spółkę karę ponad 67 mln zł, a za stosowanie klauzul abuzywnych ponad 5 mln zł. 

Autocentrum AAA AUTO ma obowiązek opublikowania oświadczeń informujących o wydanych przez prezesa UOKiK-u decyzjach na swojej oficjalnej stronie internetowej, a także na profilu „AAA AUTO POLSKA” na Facebooku. 

Decyzje nie są prawomocne, co oznacza, że firma może złożyć od nich odwołanie.

Aktualizacja, 25.01.2024, 17:00.

Poniżej publikujemy oświadczenie AURES Holdings, otrzymane od biura prasowego AAA AUTO:

„AURES Holdings zdecydowanie nie zgadza się z wnioskami Urzędu. Zawsze postępowaliśmy z naszymi klientami w pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami. Wyniki badań NPS, a także wysokie oceny w opiniach w wyszukiwarce Google wyraźnie pokazują, że nasi klienci są z nas bardzo zadowoleni. W ciągu prawie dziesięciu lat naszej działalności w Polsce ani razu nie spotkaliśmy się z sankcjami, ani ostrzeżeniami ze strony władzy. W toku śledztwa w pełni współpracowaliśmy z Urzędem i terminowo udzielaliśmy wszelkich wymaganych wyjaśnień. Dlatego też uważamy karę i jej wysokość za całkowicie nieuzasadnioną oraz wnosimy od niej zażalenie w ustawowym terminie. Jesteśmy całkowicie pewni, że zostaniemy usprawiedliwieni w sądzie”. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj