piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościUOKiK objaśnia wytyczne dotyczące współprac influencerów

UOKiK objaśnia wytyczne dotyczące współprac influencerów

28 września 2022 roku odbył się webinar „Influencer marketing pod lupą UOKiK” przygotowany przez Fundację ProPublika. Nagranie zostało opublikowane po wydaniu wytycznych prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na temat oznaczania treści reklamowych.

Czytaj więcej: Jak należy oznaczać treści reklamowe? UOKiK wydał rekomendacje

Poruszono m.in. kwestię tego, jak oznaczać reklamy w mediach społecznościowych, czym jest promocja marki własnej oraz gdzie jest granica między prezentem a korzyścią materialną.

Odpowiedzi udzielił Krzysztof Lehmann z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na początku przypomniał on, że za ukrywanie reklamy odpowiedzialność ponosi nie tylko influencer, ale również reklamodawca i agencja marketingowa.

Lehmann podkreślił, że post reklamowy musi mieć wyraźne oznaczenie, ponieważ odbiorca ma prawo wyboru, czy chce zapoznać się z takim wpisem, czy nie. Jeśli umowa z daną marką wygaśnie i twórca nie dostaje już za to wynagrodzenia, to zostaje zwolniony z oznaczania treści, jeśli ponownie pokazuje dany produkt. Obowiązek został już spełniony wcześniej.

Kolejną poruszoną kwestią były współprace barterowe, za które twórca nie otrzymuje zapłaty, a jedynie produkt lub usługę. Według wytycznych UOKiK-u obowiązek oznaczenia takiej współpracy nadal istnieje i jest taki sam jak dla płatnego wpisu.

Dodatkowo, jeśli reklamodawca na swoim prywatnym profilu poleca własne usługi i namawia do zakupu, musi oznaczyć taki wpis jako autopromocję.

Krzysztof Lehmann podkreślił, że oznaczenie „prezent” może być użyte tylko raz w odniesieniu do paczki od danej firmy. Każda kolejna przesyłka powinna być już oznaczana jako reklama, ponieważ zasada wzajemności jest silniejsza niż przy pojedynczym podarunku.

W przypadku paczek PR, kiedy marka nie oczekuje od influencera reklamy, odpowiedzialność za oznaczenie tego odpowiednio spoczywa na twórcy – „#paczkaPR” jest według Lehmanna wystarczające.

UOKiK podkreśla również, że oznaczenia muszą być czytelne i dobrze widoczne, a w przypadku publikacji na Stories na Instagramie każdy kafelek musi być odpowiednio opisany.

Wszystkie wspomniane zasady dotyczą również influencerów, którzy nie mieszkają w Polsce, ale tworzą dla polskich odbiorców. (bs)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj