środa, 16 października, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościUOKiK z zarzutami przeciwko Temu

UOKiK z zarzutami przeciwko Temu

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, postawił zarzuty naruszania praw konsumentów irlandzkiej spółce Whaleco Technology Limited, która odpowiada za sprzedaż prowadzoną na terenie Polski przez serwis Temu – jedną z największych platform zakupowych z chińskim kapitałem. Powodem ma być sposób prezentowania informacji ważnych dla kupujących na stronie i w aplikacji marki.

Jak czytamy w komunikacie urzędu, dostawcy internetowych platform handlowych mają obowiązek przekazywać konsumentom wymagane prawem informacje w określonym czasie i w odpowiedni sposób. W momencie, w którym konsument robi zakupy online, musi być poinformowany jeszcze przed zawarciem umowy o tym, jakie prawa będą mu przysługiwały. Konieczne jest bowiem, aby miał jasność, od kogo kupuje – od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej – a także jaki jest podział obowiązków między sprzedającym a platformą, z której zamawia. Prezes UOKiK-u podkreśla, że „podczas dokonywania zakupów poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną Temu, konsumenci mogą nie otrzymywać jasnej i wyraźnej informacji na ten temat”.

Urząd ma również wątpliwości co do sposobu przedstawiania danych sprzedawców na stronie marki. Nie są one łatwe do pozyskania – aby do nich dotrzeć, konsument musi kilkukrotnie kliknąć w wybrane elementy interfejsu. Ponadto, niektóre dostępne tam treści są przedstawione w języku chińskim. UOKiK zaznacza, że podczas zakupów w e-commerce priorytetem jest zapewnienie kupującym przejrzystości i rzetelnej wiedzy na temat umowy zawieranej na odległość.

Wśród zarzutów pojawiła się także kwestia związana z oznaczaniem przycisku służącego do zamawiania produktów. Temu powinno dbać o to, aby konsumenci wiedzieli, w którym momencie powstaje obowiązek opłacenia towarów w wirtualnym koszyku. Prezes UOKiK-u twierdzi, że oznaczenie „Złóż zamówienie” może nie być wystarczające. Zgodnie z przepisami powinno ono bowiem zawierać słowa „z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne i jednoznaczne sformułowanie.

„Z kim zawieramy umowę, do kogo wysłać zwracany towar, do kogo kierować reklamację – te informacje jako konsumenci powinniśmy otrzymywać, zanim podejmiemy decyzję o zakupie przez internet. Powinniśmy też wiedzieć kiedy dokładnie zawieramy umowę. Ten moment jest ważny w szczególności przy podejmowaniu decyzji zakupowych w sieci. Tylko pełne i jasne przedstawienie tych kwestii pozwala na bezpieczne korzystanie z e-commerce. Będziemy stale weryfikować i egzekwować prawidłowe realizowanie obowiązku informacyjnego przez przedsiębiorców” – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Urząd wspomina, że jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce Whaleco Technology Limited grozi kara do 10 proc. obrotu za każdą zakwestionowaną praktykę. Jak czytamy, w sprawie Temu UOKiK prowadzi także postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza m.in. sposób prezentowania cen oraz inne informacje przedstawiane konsumentom. (ao)

Źródło: uokik.gov.pl, Kto sprzedaje na platformie Temu?, 15.10.2024

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj