niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościW branży medycyny estetycznej liczy się odpowiednia komunikacja z potencjalnymi pacjentami

W branży medycyny estetycznej liczy się odpowiednia komunikacja z potencjalnymi pacjentami

Ponad 12 proc. Polaków skorzystało z zabiegu medycyny estetycznej pod wpływem przekazów płynących od influencerów i mediów społecznościowych – wynika z raportu PRCN „Polacy o medycynie estetycznej – czyli jak komunikować zabiegi do pacjentów”.

Badanie pokazuje, że 25,6 proc. respondentów decyduje się na zabiegi medycyny estetycznej, aby zapobiec utracie zdrowia, a 25,2 proc. z powodu kompleksów. 28,8 proc. natomiast nigdy nie zdecydowałoby się na zabiegi z tego obszaru. 

Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że społeczeństwo coraz częściej podąża za rekomendacjami influencerów. Ponad 12 proc. skorzystało z zabiegu medycyny estetycznej pod wpływem przekazów płynących z mediów społecznościowych, a także od twórców internetowych. Aż 14,2 proc. badanych mężczyzn i 10,3 proc. kobiet przyznało, że korzysta z ich porad. 

Czytaj też: W kwestii medycyny estetycznej Polacy wolą słuchać influencerów niż lekarzy. Raport

Według raportu, u osób rozważających skorzystanie z zabiegu medycyny estetycznej zaufanie budzą przede wszystkim opinie pacjentów, którzy już poddali się danemu zabiegowi (19,3 proc.), a także zdjęcia prezentujące efekty przed i po (11,4 proc.). Znaczenie dla respondentów ma również cena i ewentualne rabaty (18,7 proc.) oraz informacje o samym zabiegu, m.in. jak się do niego przygotować (14 proc.). 

Spora część respondentów nie rozważa jednak korzystania z klinik medycyny estetycznej (38,9 proc.). Gdyby jednak część z nich planowała wybór lekarza, kierowaliby się dobrymi opiniami dostępnymi w internecie (27,7 proc.). Najmniejszą uwagę zwracaliby natomiast na komunikację marketingową prowadzoną przez kliniki, takie jak wystąpienia ekspertów w mediach tradycyjnych (7,7 proc.), wystąpienia ekspertów w mediach społecznościowych (3,9 proc.) czy polecenia influencerów (4,3 proc.). 

Jak komentuje raport Anna Miotk, adiunkt WDiB UW, w branży usług z zakresu medycyny estetycznej istotna jest odpowiednia komunikacja z pacjentami, która „powinna opierać się na rzeczowej i konkretnej informacji”. Kliniki powinny zadbać także o wiadomości dotyczące spodziewanych efektów, ceny i przebiegu zabiegu. 

Miotk uważa, że „warto też rozważyć współpracę z influencerami medycznymi, wyspecjalizowanymi w tematach medycyny estetycznej, lub pomóc lekarzom współpracującym z kliniką w budowaniu ich marek osobistych”. „Duże znaczenie mają również marki osobiste lekarzy pracujących w klinice. Warto zatem eksponować ich doświadczenie na stronach kliniki i edukować ich w zakresie zarządzania profilami na specjalistycznych platformach internetowych. Równocześnie dla osób zainteresowanych zabiegami znaczenie mają również rekomendacje znajomych ‒ dlatego warto wdrażać programy lojalnościowe nagradzające osobę polecającą i nowego klienta” – dodaje.

Jak przekazuje Miotk, znaczenie ma również marka samej kliniki, dlatego istotne są systematyczne działania z zakresu komunikacji marketingowej. Podkreśla, że „osoby biorące udział w badaniu mniejszą uwagę zwracały na poszczególne narzędzia stosowane przez kliniki (reklamy online czy działania media relations), ale sam efekt końcowy tych działań (czyli silna marka kliniki) ma dla nich już większe znaczenie”. (ao)

O badaniu: Badanie przeprowadzono metodą sondażu w technice CAWI na próbie 1004 respondentów reprezentatywnej dla struktury społeczeństwa polskiego w panelu firmy SW Research. Wywiady zrealizowano w czerwcu 2023 roku, komentarze eksperckie były zbierane po badaniu. 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj