sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościW lżejszy sposób o nowotworze. Helicobacter pylori w roli głównej w kampanii...

W lżejszy sposób o nowotworze. Helicobacter pylori w roli głównej w kampanii „Servier – Wyłącz Raka”

„Mała bakteria, wielki problem dla żołądka” – pod takim hasłem rusza piąta edycja kampanii społecznej „Servier – Wyłącz Raka”. Główną „antybohaterką” akcji została bakteria Helicobacter pylori, w rolę której wcieli się brzuchomówca Piotr Boruta. Za realizację odpowiada K+Group.

Celem kampanii jest zwiększenie społecznej świadomości na temat raka żołądka oraz promowanie profilaktyki przeciwnowotworowej. Okazuje się bowiem, że rak żołądka jest jednym z najczęstszych i najbardziej śmiercionośnych nowotworów wykrywanych w Polsce – diagnozę tego nowotworu Polak słyszy średnio co dwie godziny. Jednocześnie jedynie 1 proc. społeczeństwa ma świadomość, co jest jednym z najczęstszych czynników ryzyka powstawania tego nowotworu – alarmują organizatorzy kampanii. Jest nim bakteria Helicobacter pylori.

„Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że co roku nad Wisłą diagnozuje się go u około pięciu tysięcy osób. W grupie ryzyka są przede wszystkim osoby powyżej 45. roku życia. Choroba dotyka mężczyzn dwukrotnie częściej niż kobiety. Aby zmniejszyć zagrożenia związane z tym nowotworem, kluczowe jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat objawów choroby, czynników ryzyka i podstawowej diagnostyki” – podkreślają organizatorzy inicjatywy.

Tegoroczna kampania rozpoczęła się konferencją prasową, w której udział wzięli eksperci z zakresu gastroenterologii, m.in. prof. Grażyna Rydzewska, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, prof. dr hab. n. med. Barbara Radecka, konsultant wojewódzka w dziedzinie onkologii klinicznej, czy prof. Jarosław Reguła, konsultant krajowy w dziedzinie gastroenterologii. Podczas wydarzenia zwrócili oni uwagę, że rak żołądka jest groźny przede wszystkim dlatego, że nie daje specyficznych objawów, a wczesna postać najczęściej przebiega bezobjawowo. Z kolei dla skutecznego leczenia kluczowe jest szybkie wykrycie choroby.

Jak wskazali eksperci, zdarza się, że nowotwór we wczesnym stadium daje pewne objawy niespecyficzne, takie jak: dyskomfort lub ból brzucha, uczucie pełności w żołądku nawet po lekkim posiłku (wzdęty brzuch), nudności i wymioty, a także zgaga, odbijanie i kwaśny smak w ustach, utrata apetytu czy duża utrata masy ciała bez wyraźnej przyczyny. „Dlatego mówimy często, że do rozpoznania raka żołądka dochodzić może przypadkowo” – mówi prof. Jarosław Reguła.

Główną przyczyną raka żołądka jest zakażenie bakterią Helicobacter pylori – zwracają uwagę lekarze. Jak mówią, im dłuższa infekcja, tym większe ryzyko rozwoju nowotworu, a do zakażenia tą bakterią dochodzi najczęściej w dzieciństwie.

Świadomość na niskim poziomie

Okazuje się jednak, że Polacy nie mają świadomości, że to właśnie Helicobacter pylori w dużej mierze odpowiada za raka żołądka. Z badania zrealizowanego na potrzeby kampanii w październiku 2023 roku wynika, że jako główne czynniki ryzyka, zwiększające prawdopodobieństwo raka żołądka, Polacy wskazywali przede wszystkim na złą dietę, nadużywanie alkoholu i palenie papierosów, a spora grupa respondentów nie potrafiła w ogóle odpowiedzieć na pytanie. „Zaledwie 1 proc. Polaków w odpowiedzi spontanicznej trafnie wskazał na Helicobacter pylori” – czytamy w komunikacie.

Ewa Ciepałowicz, kierownik ds. CSR i komunikacji wewnętrznej Servier Polska, podkreśla, że taki stan rzeczy utrudnia prawidłową i wczesną diagnozę, która daje największe szanse na wyleczenie. „Chcemy to zmienić i uświadomić społeczeństwu, jak efektywnie i mądrze diagnozować zagrożenia związane z rozwojem raka żołądka. Jednocześnie wskazujemy na czynniki ryzyka, których większość z nas kompletnie nie brała dotychczas pod uwagę” – podkreśla Ewa Ciepałowicz.

Co więcej, badanie pokazało też, że Polacy nie mają świadomości na temat skali i powszechności zjawiska – według ankietowanych problem zakażenia bakterią dotyczy 1/3 społeczeństwa, a w rzeczywistości zainfekowanych jest aż 9 na 10 osób. 69 proc. Polaków nie potrafi samodzielnie wskazać metod diagnostycznych umożliwiających wykrycie obecności Helicobacter pylori w organizmie.

Akcja skierowana jest do dwóch głównych grup odbiorców: osób powyżej 45. roku życia, wśród których ryzyko rozwoju choroby rośnie, oraz do ich bliskich, którzy mogą zachęcać do prawidłowej diagnostyki.

„W ramach kampanii chcielibyśmy również dotrzeć do środowiska medycznego, któremu zaprezentujemy najnowsze wytyczne dotyczące postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w przypadku raka żołądka. Z wielką satysfakcją dzielimy się zebraną wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie. Mamy przy tym jeden cel, czyli zwiększenie świadomości, a co za tym idzie, poprawę jakości i długości życia Polaków. Jesteśmy przekonani, że ogólnopolska dyskusja na ten temat ma dużą wartość i w przyszłości pozytywnie wpłynie na wczesne wykrywanie objawów nowotworu żołądka” – podkreśla Ewa Ciepałowicz z Servier Polska.

Helicobacter pylori na czele kampanii

Główną postacią występującą w kampanii będzie bakteria Helicobacter pylori. W rolę „antybohaterki” akcji wcielił się brzuchomówca, Piotr Boruta. Bakteria będzie pojawiać się w spotach radiowych i przekazach w social mediach. Taka forma ma pomóc skutecznie dotrzeć do świadomości odbiorców. Kampania zakłada też działania w prasie i telewizji, a ponadto – wykorzystanie formatów takich jak komiks czy wideo.

„Rak nigdy nie był i nie będzie łatwym tematem do dyskusji. Dlatego stawiamy na przystępną i pozytywną formułę komunikacji” – podsumowuje Ewa Ciepałowicz.

W działania komunikacyjne związane z kampanią zaangażowani będą także eksperci medyczni, influencerzy oraz jeden z czołowych rysowników, Kreskonauta.

Kampania rozpocznie się w listopadzie – miesiącu świadomości raka żołądka – i potrwa do stycznia 2024 roku.

Koordynacją kampanii zajmuje się K+Group, a w realizację działań zaangażowane są wszystkie spółki z Grupy, czyli K+PR, K+Research, K+Digital i K+Creative.

Wsparcia merytorycznego kampanii udzielili: Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Projekt został też objęty patronatem przez Fundację EuropaColon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO, Fundację Onkologiczną Rakiety, Fundację MYPacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundację Onkologiczna ALIVIA. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj