Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń „EcoSerce” ruszyło w czerwcu 2023 roku z kampanią „Prosta droga do zawału”. Twórcy akcji chcą uświadomić, że niezdrowa dieta, używki i stres to realne zagrożenia dla zdrowia, a ryzyko wystąpienia zawału serca istnieje także w młodym wieku. Kampanię promuje piosenka i wideo rapera Mikołaja Mądrzyka „Miksera”.
„Należy wyedukować odpowiednio młodych ludzi, aby podnieść ich świadomość czynników ryzyka schorzeń kardiologicznych. Aby edukować skutecznie, postanowiliśmy dobrać formę komunikacji z odbiorcami do ich stylu i upodobań. Stąd pomysł współpracy z raperem Mikołajem Mądrzykiem” – mówi Maria Wołczenko ze Stowarzyszenia „EcoSerce”, inicjatorka kampanii „Prosta droga do zawału”.
Oprócz klipu w ramach kampanii zaplanowano cykl spotkań edukacyjno-profilaktycznych dla młodzieży, organizowanych w szkołach i ośrodkach promocji kultury w całej Polsce. Spotkania będą prowadzone przez ekspertów z dziedzin: kardiologii sportowej, kardiologii dziecięcej, psychologii oraz dietetyki. Na spotkaniach promowane będą badania profilaktyczne i prowadzona będzie nauka poprawnego użycia ciśnieniomierza i pulsoksymetru. W pierwszym etapie akcji przewidziano około dziesięciu spotkań.
„Kampania jest skierowana głównie do młodzieży i młodych dorosłych, ponieważ edukacja osób w przedziale wiekowym 18-28 jest opłacalną inwestycją w przyszłość. Efekty działań świadomościowych w tej grupie wiekowej są długofalowe i stosunkowo łatwe do osiągnięcia ze względu na charakterystyczną otwartość młodych osób oraz ich gotowość do wprowadzania pozytywnych zmian w codziennym życiu” – wyjaśnia Agnieszka Wołczenko, prezeska Stowarzyszenia „EcoSerce”.
Działania edukacyjne w ramach kampanii potrwają do końca 2023 roku.
Patronat honorowy nad inicjatywą objęli: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Rzecznik Praw Pacjenta oraz The Global Heart Hub. (bs)