36 proc. Polaków przyznaje, że co najmniej słyszało o aspektach związanych z obszarem zrównoważonego rozwoju (ESG) – pokazuje badanie ESG Monitor przeprowadzone przez SEC Newgate w 2023 roku. To o 7 proc. więcej w stosunku do wyników z poprzedniego roku. Celem wspomnianego raportu jest monitorowanie świadomości i zainteresowania kwestiami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, szczególnie w kontekście zachowań konsumentów, ich postrzegania działań rządów i firm oraz postaw aktywizmu w kwestiach ESG.
Większość Polaków jest zdania, że działania w kraju nie idą w dobrym kierunku. 71 proc. uważa wręcz, że zmiany zmierzają w złą stronę. W zeszłym roku liczba ta była jednak jeszcze większa i wynosiła 82 proc. Tylko 29 proc. respondentów twierdzi, że działania w Polsce przybierają pozytywny obrót. Dla porównania w Zjednoczonych Emiratach Arabskich aż 98 proc. badanych uważa, że sprawy państwowe idą w dobrym kierunku.
Dla 36 proc. respondentów z Polski główną troską są rosnące koszty życia. 33 proc. badanych uważa natomiast, że jest to kwestia braku ogólnodostępnej i wysokiej jakości opieki zdrowotnej. Globalne dane pokazują, że na podium we wszystkich 12 krajach, w których zostało przeporwadzone badanie, znalazły się dokładnie te same wartości.
Z raportu wynika, że 68 proc. konsumentów na całym świecie zgadza się, że firmy powinny w bardziej przejrzysty sposób informować konsumentów i inwestorów o wynikach swoich działań w zakresie ESG. 69 proc. respondentów pragnie natomiast, aby informacje te były przekazywane w spójny sposób, w celu ułatwienia zrozumienia danych.
Niewiele badanych twierdzi jednak, że szuka informacji na temat działań lub wyników firmy w zakresie ESG (6 proc.), a duża część nie ufa lub nie jest pewna, czy ufa temu, co biznes przekazuje na temat swoich działań i wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju (89 proc.).
„Z naszych badań jasno wynika, że oczekiwania konsumentów uległy zmianie, a społeczność oczekuje od korporacji myślenia o ich wpływie na planetę. Pracodawcy będą również musieli obserwować i reagować na zmiany pokoleniowe i społeczne podczas komunikowania kwestii ESG. Dobrą wiadomością jest natomiast fakt, że zrozumienie działań ESG stale rośnie, a obecnie istnieje wiele organizacji, z którymi firmy mogą współpracować, aby zwiększyć swoje kompetencje w obszarze zrównoważonego rozwoju i prowadzić komunikację w bardziej przystępny sposób” – mówi Fiorenzo Tagliabue, CEO Grupy SEC Newgate.
Pełny raport można znaleźć na stronie. (ao)
O badaniu: W badaniu ESG Monitor wzięło udział ponad 12 tys. respondentów z 12 krajów z całego świata. Uczestnicy zostali pozyskani z globalnego panelu PureProfile, a kwestionariusze zostały przetłumaczone i wypełnione w różnych językach w następujących krajach: Kolumbii, Francji, Niemczech, Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong, Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Niemczech i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA). Badania terenowe były prowadzone od końca lipca do początku sierpnia 2023 r.