Sieciowa firma Edelman, specjalizująca się w komunikacji marketingowej i public relations, opublikowała wyniki badania zaufania i wiarygodności „Edelman Trust Barometer 2023”. Dowiadujemy się, że ogólny wskaźnik zaufania Trust Index, podobnie jak rok temu, wynosi globalnie 56 pkt., co oznacza, że nadal mamy do czynienia z brakiem ogólnego zaufania.
Najwyższy wskaźnik Trust Index odnotowano w Chinach (83 proc.). We Francji ten odsetek wyniósł 51 proc, w Stanach Zjednoczonych – 48 proc., w Niemczech – 46 proc., a w Wielkiej Brytanii – 43 proc. Najmniej zaufania wykazuje Japonia – 38 proc. oraz Korea Południowa – 36 proc.
Instytucją cieszącą się zaufaniem pozostaje bez zmian biznes – 62 proc. Organizacje pozarządowe straciły 1 pkt. i z 59 proc. zajmują drugie miejsce na liście instytucji najbardziej godnych zaufania. Rządowi ufa 51 proc. ankietowanych (bez zmian do poprzedniego roku), zaś mediom 50 proc. – mniej o 1 pkt. niż w 2022 roku.
Twórcy badania wskazują, że biznes już od trzech lat biznes jest postrzegany jako jedyna kompetentna i działająca etycznie instytucja. Poprawił swój wynik w zakresie etyki o 20 pkt. w stosunku do 2020 roku. Biznes ma obecnie 53 pkt. przewagę nad rządem w zakresie kompetencji i 30 pkt. przewagi w zakresie etyki. Ankietowani przyznają dodatkowo, że zaangażowanie w sprawy społeczne naraża biznes na ryzyko upolitycznienia. Od prezesów firm oczekuje się natomiast działań na rzecz pracowników (89 proc.), klimatu (82 proc.) i zwalczania dyskryminacji (80 proc.).
Dalej czytamy, że najbardziej godny zaufania według ankietowanych jest ich własny pracodawca. Zdanie takie wyraziło 77 proc. badanych.
Badanie wykazuje, że brak zaufania wynika m.in. z obaw związanych z przyszłością. 89 proc. ankietowanych martwi się o utratę pracy, 74 proc. wyraża niepokój związany z inflacją. Obawy widać także w związku ze zmianami klimatycznymi (76 proc.), niedoborami żywności (67 proc.) i energii (66 proc.). Do tego doszedł strach przed wybuchem wojny nuklearnej (72 proc.) – dowiadujemy się.
Ponadto, tylko 40 proc. respondentów (10 pkt. mniej niż rok temu) twierdzi, że za pięć lat im i ich rodzinom będzie się lepiej powodzić.
Wyniki „Edelman Trust Barometer 2023” pokazały również, że społeczeństwa nie mają zaufania ani do rządów, ani do mediów. Uważają, że obie instytucje napędzają spiralę nieufności i postrzegane są jako źródła fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji (rząd – 46 proc., media – 42 proc.). Dziennikarzom ufa 47 proc. ankietowanych, a liderom rządów 41 proc.
Ankietowani jako najbardziej wiarygodne źródła informacji wskazywali wyszukiwarki (63 proc.), media tradycyjne (59 proc.), a na końcu znalazły się media społecznościowe. (41 proc.).
Badani twierdzą, że prezesi firm są zobowiązani do obrony faktów i obnażania pseudonauki, wykorzystywanej do uzasadniania złej polityki społecznej, a także do wycofywania pieniędzy na reklamę z platform medialnych, które szerzą dezinformację. 64 proc. ankietowanych twierdzi, że firmy mogą przyczynić się do umocnienia postaw obywatelskich.
Dalej dowiadujemy się, że 30 proc. ankietowanych byłoby skłonnych pomóc komuś, kto nie zgadza się z ich punktem widzenia w kwestii, która jest dla nich bardzo ważna. 20 proc. badanych mogłoby mieszkać lub pracować w pobliżu takich osób.
Twórcy raportu zwracają uwagę na to, że osoby z górnego kwartyla dochodów są bardziej ufne niż osoby, których dochody uznawane są za niskie. (bs)
O badaniu:
Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 23 lat przez firmę Edelman. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie ponad 32 tys. respondentów w 28 krajach (m.in. Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Holandia, Wielka Brytania, USA, Chiny, Japonia, RPA, Korea Płd.) w okresie od 1 do 28 listopada 2022 roku. W tym roku badanie nie objęło Rosji.