1 czerwca 2023 roku opublikowano wyniki badań przeprowadzonych w 2020 roku wśród polskiej młodzieży przez Grupę Ponton.
Celem badania była analiza oceny zajęć szkolnych z wychowania do życia w rodzinie (WDŻ) oraz ustalenie, jak przebiegają rozmowy o seksualności i dojrzewaniu w polskich domach.
Tytułowa „dwójka” wynika ze średniej uzyskanych odpowiedzi na pytanie o przydatność i jakość zajęć WDŻ w skali od 1 do 5.
Większość odpowiedzi na pytanie o sposób wprowadzenia poszczególnych tematów zajęć wskazuje na to, że częściej uczniowie otrzymywali na lekcjach moralizatorskie kazania zamiast rzetelnych informacji, niektórych, ważnych w ocenie uczniów tematów, nie poruszano wcale.
Jak wynika z raportu, 87 proc. uczniów wskazało, że temat tożsamości płciowej nie został poruszony na lekcji, z kolei 7 proc. wskazało, że usłyszało jedynie mity, zabobony i kazania na ten temat.
Podobnie wysokie wyniki otrzymały tematy takie jak aborcja, masturbacja, orientacja psychoseksualna czy wizyta u urologa. Oznacza to, że znaczna część badanych uczniów nie otrzymała w szkole żadnych informacji na te tematy.
Z kolei jednymi z częściej poruszanych tematów na lekcjach WDŻ były rodzina, cyberprzemoc, dojrzewanie i higiena intymna, co w ocenie twórców badania nie powinno być ważniejsze niż inne, nieporuszone przez nauczycieli tematy.
Autorzy raportu stwierdzili, że z badań wynika brak przygotowania lub niewystarczające przygotowanie młodzieży do radzenia sobie z przemocą seksualną, psychiczną oraz domową.
Zestawienie ocen przydatności i sposobu prowadzenia zajęć wykazało, że najbardziej wartościowe według młodzieży okazały się zajęcia prowadzone przez seksuologów, a najniżej oceniane były zajęcia, które prowadziły osoby uczące religii albo pełniące rolę dyrektora.
W przypadku edukacji seksualnej w domach autorzy badania wywnioskowali, że w większości polskich domów nie rozmawia się o seksualności i dojrzewaniu.
W mieście powyżej 300 tys. osób 53 proc. badanych stwierdziło, że w ich domu poruszało się tematy związane z edukacją seksualną, natomiast na wsi te tematy poruszano w domach 36 proc. badanych.
Z innych odpowiedzi wynika, że częściej tematy te poruszały matki, ojcowie natomiast inicjowali je rzadziej.
Najczęściej pomijanymi przez rodziców tematami były masturbacja, pornografia i choroby przenoszone drogą płciową. Ponad połowa respondentów przyznała, że zabrakło omówienia tematów związanych z orientacją psychoseksualną i tożsamością płciową.
Ponadto, badanie wykazało, że 97 proc. ankietowanych poszukiwało informacji na temat seksualności i dojrzewania na własną rękę. 80 proc. szukało informacji w internecie, 20 proc. w książkach, a 4 proc. w źródłach naukowych.
O badaniu: Grupa Ponton działa przy Fundacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny FEDERA i zajmuje się wspieraniem rozwoju psychoseksualnego młodzieży, w 2020 roku przeprowadziła badanie realizowane za pośrednictwem ankiety online. W badaniu brało udział 9541 kobiet, 910 mężczyzn i 256 osób niebinarnych.
Cały raport znajduje się na stronie. (zd)