W konkursie Webstarfestival 2013 przyznawane są nagrody – Webstary dla najlepszych stron internetowych (w 27 kategoriach), Webstary Internautów – nagrody internautów (w 27 kategoriach), Webstar Creative (w 9 kategoriach) dla najlepszych kampanii, kreacji oraz nagroda specjalna, statuetka dla Człowieka Roku Polskiego Internetu.
Zgłoszone strony są oceniane przez Akademię Internetu pod kątem celów, jakie powinny spełniać (w ramach danej kategorii) oraz dostosowania ich do potrzeb użytkowników.
Ocenie podlegają również:
1. Zawartość
Na ile zawartość jest dostosowana do założeń serwisu. Czy odpowiada potrzebom grupy docelowej? Czy jest to zawartość standardowa (oczywista) czy unikalna? Czy dzięki wykorzystanej zawartości serwis ma ponadstandardową atrakcyjność?
2. Funkcjonalność
Jakie funkcjonalności zostały użyte w serwisie? Czy są dopasowane do potrzeb grupy docelowej? Czy są to funkcjonalności standardowe (spotykane powszechnie), czy też unikalne? Czy za pomysłem funkcjonalności stoi ich realizacja/wykonanie (czy działają prawidłowo, czy są użyteczne, wygodne w użyciu).
3. Wygląd graficzny
Atrakcyjność projektu graficznego. Unikalność projektu. Dostosowanie do potrzeb i możliwości grupy docelowej. Dostosowanie do charakteru serwisu i jego założeń. Zgodność grafiki ze z wizerunkiem i postrzeganiem.
4. Struktura i nawigacja
Przejrzysta i logiczna struktura informacji oraz intuicyjny system nawigacji po stronie. Klarowne poziomy ważności materiału. Jasny dostęp do treści. Łatwość poruszania się po serwisie. Szybkie przejście na sam dół struktury i powrót do sekcji głównych. Organizacja rozbudowanych nawigacji w dużych serwisach (nawigacja główna, wspomagająca, kontekstowa). Nowoczesna architektura informacji.
5. Innowacyjność
Na ile użyte w serwisie rozwiązania są innowacyjne. Czy zastosowane funkcjonalności maja charakter nowatorski. Czy któryś z elementów serwisu wnosi coś nowego do budowania serwisów www.
6. Prezencja wizerunkowa
Postrzeganie serwisu w internecie i poza nim. Rozpoznawalność marki serwisu na rynku, powiązanie marki ze świadczonymi usługami/produktami w świadomości odbiorców, reputacja wizerunkowa serwisu.
Dwie nowe kategorie to (w stronach www) W28 Strony Mobilne, natomiast w Webstar Creative: C10 MOBILE.
Efekton Awards 2013 jest z kolei konkursem dotyczącym efektywności w internecie.
Konkurs jest organizowany po raz trzeci, a do udziału zapraszane są agencje reklamowe i interaktywne oraz domy mediowe. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu oraz bezpieczeństwem danych będzie czuwać dział audytu KPMG w Polsce.
Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie zwycięzców odbędzie się w grudniu 2013 roku w Warszawie.
Więcej informacji o konkursach znajduje się na stronach Webstarfestiwal 2013 i Effecton Awards.
Zgłoszenia do Efekton Awards i Webstarfestival zbierane będą już tylko do końca października. PRoto.pl jest patronem medialnym wydarzenia.