Pod koniec maja 2024 roku spółka odzieżowa LPP, do której należą marki takie jak Reserved, Sinsay czy Mohito, rozpoczęła kampanię edukacyjną „Wear Your Story”. Głównym celem akcji jest zmiana myślenia i codziennych nawyków Polaków w zakresie używania ubrań.
Projekt jest drugą odsłoną akcji „Dbaj o Ubranie”, w której firma promuje świadome i odpowiedzialne korzystanie z ubrań oraz chce zwiększyć świadomość i wrażliwość środowiskową konsumentów. W najnowszej odsłonie LPP kładzie nacisk na edukację dotyczącą napraw i upcyclingu odzieży.
„Mimo że Polacy mają coraz większą świadomość, że nadmierna konsumpcja i wyrzucanie ubrań mogą mieć negatywny wpływ na środowisko, rzadko naprawiają lub przerabiają drobne uszkodzenia w ulubionych elementach garderoby. Głównie dlatego, że nie posiadają odpowiednich umiejętności, których – co istotne – chcieliby się nauczyć” – wspomina firma w komunikacie.
Inspiracją do rozpoczęcia kampanii były wyniki badania, przeprowadzonego dla LPP przez ARC Rynek i Opinia, które pokazało, że Polaków mocno interesuje „powrót do korzeni”. Okazuje się, że 64 proc. respondentów zadeklarowało, że chciałoby nauczyć się podstawowych technik krawieckich, by móc naprawiać ubrania. Niemal 3/4 badanych jest przekonane, że dostęp do prostych porad dotyczących naprawiania i przerabiania ubrań byłby dla nich wartościowy.
„Do połowy ubiegłego wieku naprawianie i przerabianie ubrań było powszechną praktyką. Jednak dzisiaj coraz rzadziej chcemy i potrafimy to robić, raczej wolimy wyrzucić zniszczone ubranie i kupić nowe” – zauważa Katarzyna Stasiuk, dr hab. psychologii i profesor w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jak dodaje, kampania ma zachęcić do powrotu do wcześniejszych zwyczajów i pozwolić nabyć umiejętności które posiadali przodkowie. Poza wartością praktyczną i ekonomiczną ekspertka wymienia też zalety samodzielnego naprawiania i przerabiania ubrań w postaci odstresowania się i rozwijania kreatywności oraz dbania o środowisko.
Kampania ma też mieć wymiar refleksyjny – ma bowiem podkreślić, że z ubraniami często wiążą się wspomnienia i emocje. Naprawianie i przerabianie odzieży ma więc nie tylko wymiar praktyczny, lecz także pozwala zachować historie związane z danym elementem garderoby i związanym z nim wydarzeniem czy momentem w życiu.
Głównym celem kampanii „Wear Your Story” jest edukacja, która prowadzona będzie m.in. na stronie internetowej dbajoubranie.pl, gdzie znajdą się różnego rodzaju treści poradnikowe, dotyczące naprawiania odzieży. Do projektu zaproszono Mistrzynie Praktyki: Faustynę Szulfer, Monikę Jurasik i Angelikę Witek, które przygotowały dla konsumentów m.in. krótkie, instruktażowe filmy pokazujące różne metody naprawy i upcyclingu odzieży.
Komunikacja w ramach kampanii „Wear Your Story” będzie prowadzona również w salonach marek Reserved i Sinsay. W przymierzalniach umieszczone zostaną naklejki zachęcające do zapoznania się z kampanią. W aplikacjach mobilnych obu marek znajdą się z kolei banery kierujące bezpośrednio do strony kampanii.
Kampania ma mieć też wymiar praktyczny – w kolejnych odsłonach projektu LPP uruchomi akcję naprawiania ubrań w punktach krawieckich, żeby uświadomić konsumentom, że uszkodzenia odzieży nie muszą oznaczać konieczności zakupu nowych produktów. Zaplanowano współpracę z firmą Woshwosh, w ramach której klienci otrzymają vouchery do wykorzystania na naprawę ubrań w wybranych punktach w Polsce.
„Moda powinna być odpowiedzialna. Przemysł odzieżowy stoi obecnie przed wyzwaniami związanymi z koniecznością wprowadzenia realnych zmian i przejęcia odpowiedzialności za wpływ na środowisko naturalne. W myśl zasady nadawania ubraniom długowieczności, która przyświeca działaniom w Woshwosh, wierzę, że kluczowym kierunkiem zmian jest promowanie zasady „care & repair”. Dlatego też angażujemy się w edukowanie i działania mające na celu podniesienie świadomości środowiskowej biznesu i konsumentów” – komentuje Martyna Zastawna, założycielka marki Woshwosh. (mb)