„To nasza przyszłość” – podkreślali eksperci i pasjonaci wirtualnej rzeczywistości, którzy przybyli na trzecią edycję European VR/AR Congress. Podczas dwudniowego wydarzenia zobaczyli, jak można wykorzystywać tę technologię w medycynie, architekturze czy biznesie. Mogli przekonać się, że gogle VR służą nie tylko rozrywce i marketingowi, lecz także szkoleniu chirurgów czy leczeniu zeza.
„Symulatory VR oferują konfigurowalne i przewidywalne środowisko szkoleniowe, w którym lekarze mogą doskonalić swoje umiejętności bez narażania zdrowia i życia pacjenta” – mówił podczas swojej prelekcji dr Przemysław Korzeniowski. Przedstawiciele Remmed VR z kolei zwracali uwagę, że dzięki technologiom wirtualnej rzeczywistości leczone dzieci nie mają poczucia uczestniczenia w terapii. „Dla małego pacjenta jest to po prostu gra” – przekonywali twórcy start-upu.
fot. P. Rodzoch
O wykorzystaniu VR-u i AR-u w branży budowlano-deweloperskiej opowiadały Anna Tryfon-Bojarska i Weronika Kemmer z firmy Skanska. Podkreślały, że chociaż wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań jest trudne w tak konserwatywnej branży, to VR i AR jest w niej coraz szerzej wykorzystywany. Jakub Korczyński z Giant Laze opowiadał natomiast o przykładach wykorzystania tych technologii w przemyśle: w trakcie inwentaryzacji, vision pickingu (odnajdywania produktów w magazynie) i raportowaniu wypadków.
Branża marketingowa również miała swoich reprezentantów. Na European VR/AR Congress przybyli Jacek Stefanowicz z VML Poland i Kuba Matyka z MELT. Opowiadali o projekcie Samsunga „The Missed Spaceflight”, podkreślając przy okazji, że najważniejsza była dla nich historia, a technologia VR nie miała grać głównej roli.
Czytaj więcej: Samsung wysyła klientów w kosmos
fot. P. Rodzoch
By oddać sprawiedliwość tytułowi konferencji, organizatorzy zaplanowali w programie debatę na temat wad i zalet zarówno VR-u, jak i AR-u. Pierwszej technologii bronił Tomasz Kopczuk z SwingDev (która tworzy technologie dla start-upów z Doliny Krzemowej), drugiej – Piotr Baczyński, przedsiębiorca i założyciel Immersion.
Piotr Baczyński i Tomasz Kopczuk. fot. P. Rodzoch
Oprócz słuchania prelekcji, każdy uczestnik European VR/AR Congress mógł – podobnie jak w poprzedniej edycji – przejść się po strefie expo, w której swoje produkty prezentowały firmy wykorzystujące technologię rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.
fot. P. Rodzoch
Podczas drugiego dnia zorganizowano również Startup Contest. Spośród 10 projektów wybrano ten stworzony przez 1000 Realities – firmę, która zaproponowała wykorzystanie technologii VR i AR do prowadzenia szkoleń BHP dla pracowników.
Justyna Janicka z 1000 Realities podczas Business Datingu. Fot. P. Rodzoch
„Jesteśmy miejscem, gdzie świat technologii spotyka świat biznesu. Ten pierwszy inspiruje ten drugi, ten drugi inwestuje w ten pierwszy” – podsumowywał wydarzenie Piotr Graszek, dyrektor wykonawczy Kongresu.
European VR/AR Congress odbył się w dniach 23–24 listopada 2017 roku w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Wydarzenie zorganizowała firma Agora Konferencje. PRoto.pl było patronem medialnym. (mp)