Polacy zdają sobie sprawę z roli przedsiębiorców w gospodarce. Ci jednak zbyt dużo wymagają i mało płacą – to wnioski z badania „Wizerunek przedsiębiorcy” przygotowanego przez Polską Radę Biznesu (PRB) i Forum Obywatelskiego Rozwoju.
O ogólnym obrazie biznesmena, wyłaniającego się z badania pisze Rzeczpospolita. Ten w oczach społeczeństwa się poprawia, ale wciąż jest wiele do zrobienia – zaznaczył Jacek Szwajcowski, prezes PRB. Nie jest też dobrze ze świadomością roli przedsiębiorczości dla nowoczesnej gospodarki. Co prawda 72 proc. Polaków zgadza się, że to firmy wytwarzają większość dochodu narodowego, a 66 proc. – że tworzą miejsca pracy, ale w tym pytaniu zwykle pada odpowiedź „raczej się zgadzam” – czytamy w dzienniku.
„Okazuje się, że większości Polaków brakuje pewności, czy przedsiębiorcy tworzą miejsca pracy czy też może nie” – komentowała Małgorzata Adamkiewicz, dyrektor generalna Grupy Adamed i wiceprezes PRB. Polacy postrzegają także biznesmenów jako osoby zamożne, wykształcone, pracowite, pożyteczne dla społeczeństwa. Jednocześnie jednak aż 3/4 z nas uważa, że zaniżają pensje pracownikom, by zmaksymalizować swoje zyski.
W dalszej części czytamy, że ciekawe są też porównania z innymi krajami UE. „Okazuje się, że Polacy słabiej cenią rodzimy biznes. Przykładowo tylko ok.10 proc. z nas zgadza się z tezą, że przedsiębiorcy nie wykorzystują cudzej pracy; to najgorsza ocena wśród krajów UE; średnia to 40 proc.” – analizuje Rzeczpospolita. (mw)