środa, 1 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościWolontariat skrojony na miarę

Wolontariat skrojony na miarę

Jakie korzyści daje wolontariat pracowniczy? Jak wygląda idea wolontariatu w praktyce w korporacjach, a jak wprowadzić wolontariat w firmach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw? Na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczestnicy konferencji „Wolontariat pracowniczy – nowa jakość zarządzania zasobami ludzkimi w biznesie”, zorganizowanej przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu 7 grudnia w Warszawie.

Podczas sesji otwierającej z krótkimi prezentacjami wystąpili: Anna Potocka, wiceprezes Business Centre Club, Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy oraz Maria Jose Subiela z organizacji Business in the Community, założonej w 1982 r. w Wielkiej Brytanii. Eksperci byli zgodni: dzięki wolontariatowi wszystkie zaangażowane strony odnoszą korzyści. Idea wolontariatu często rodzi się oddolnie wśród pracowników, którzy mają potrzebę zrobienia czegoś na rzecz lokalnej społeczności, w której funkcjonuje ich firma. Jednocześnie rozwijają kompetencje interpersonalne i się integrują. Korzyści wizerunkowe dla firmy są więc niewątpliwe.

Według wyników ankiet przedstawionych przez Annę Potocką 36 proc. przedsiębiorców nie spotkało się z pojęciem wolontariatu pracowniczego, a zaledwie 16 proc. firm angażuje się w działania tego typu. Zdarza się, że barierą jest brak wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu lub pogląd, że zaangażowanie przedsiębiorców nie jest istotne, nawet na poziomie lokalnym. A co zrobić, gdy chęć jest, ale nie wiadomo, jak przekuć wytarty już nieco slogan „firma to ludzie” w rzeczywistość? Przede wszystkim stosować proste i skrojone na miarę danej firmy rozwiązania – radzi Tomasz Schimanek, ekspert ds. polityki społecznej, autor wielu publikacji. Przecież inny potencjał ma korporacja zatrudniająca kilka tysięcy ludzi, a inny mała firma, których zresztą jest w Polsce najwięcej. Zdaniem Bogdana Lewińskiego, dyrektora łódzkiej loży BCC, wolontariat należy wpisać w misję firmy, a nie traktować jak jednorazowego eventu. Ponadto należy zdiagnozować relacje panujące między pracownikami oraz między pracownikami a kadrą zarządzającą. Pozytywne relacje wolontariat jeszcze wzmocni. W przypadku relacji napiętych i złej atmosfery w firmie, nie należy spodziewać się zaangażowania pracowników.
Wortal PRoto objął to wydarzenie patronatem medialnym. (ke)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj