W 22. edycji Effie Awards przyznano 58 nagród za najbardziej efektywne kampanie. Podczas gali, która odbyła się 26 października 2021 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, ogłoszono 27 zdobywców brązowych nagród, 25 srebrnych oraz 6 złotych.
Najlepsze kampanie wybrało jury pod przewodnictwem Macieja Hermana, dyrektora zarządzającego firmy Wedel.
„W dzisiejszym świecie na przedsiębiorstwach i markach spoczywa coraz większa odpowiedzialność. Nie jesteśmy tylko od tego, by generować zysk i tworzyć efektywne kampanie marketingowe. Jako biznes i marketingowcy mamy ogromny wpływ na to, jak zmienia się świat, jak podchodzimy do wyzwań ekologicznych i społecznych, czy nasza komunikacja powoduje, że konsumenci, a więc społeczeństwo – stają się lepsi i na przykład zaczynają równo traktować kobiety i mężczyzn, albo podnosi się ich poziom kultury wizualnej. Czy nam się to podoba czy nie, tworząc kampanie marketingowe, zmieniamy rzeczywistość dookoła nas. Od nas zależy czy będą to zmiany pozytywne czy negatywne” – wskazuje Marcin Herman. Jak zaznacza, konkurs ten ma więc poza wyróżnianiem najlepszych kampanii funkcję „platformy wymiany tego typu wiedzy, co ma ogromne znaczenie dla kierunków rozwoju rynku reklamowego”.
Przewodniczący jury przyznał, że wybór najlepszych projektów „jak co roku” był „wyzwaniem”. „Jestem również pod wrażeniem zgłoszeń do stosunkowo nowej kategorii Marketing & Business Solutions. Bardzo się cieszę, że kilka lat temu konkurs Effie objął też inne sposoby odpowiadania na wyzwania biznesowe niż te wyłącznie komunikacyjne. Aby sprostać trudnościom i móc się rozwijać, firmy potrzebują transformacji, przełomowych innowacji i długofalowej strategii. W tej kategorii nagradzamy i wyróżniamy właśnie tego typu projekty” – skomentował przewodniczący jurorów.
Złote statuetki Effie Awards 2021 otrzymali autorzy kampanii:
Random – Storytel, McCANN Poland – dwie złote statuetki, w kategoriach: Branded Content oraz Kultura i Rozrywka
Rozwój aplikacji InPost Mobile – InPost
Stop kobietobójstwu! – Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów, OTO Film
„Kolorowy wiatr” na nowo – BBC Studios Polska, Digital Kingdom
Maestro – wszystko czego chcesz od burgera – McDonald’s, DDB Warszawa, OMD
Po raz pierwszy nagrodę otrzymała kampania zgłoszona w kategorii Marketing & Business Solutions wprowadzonej w 2018 roku. Kategoria ta koncentruje się na przełomowych, nowatorskich w formie lub w zastosowaniu nowych technologii czy innych rozwiązań – działaniach marketingowych, w których komunikacja nie była znaczącym elementem marketing miksu.
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższą pozycję zajęli:
wśród agencji – McCANN Poland
spośród agencji mediowych – Starcom
jako marketer – ex aequo Grupa Maspex i McDonald’s
Więcej na temat Effie Awards Poland oraz rankingi dostępne na stronie.
Pełna lista nagrodzonych:
ZŁOTO
KATEGORIA: BRANDED CONTENT
Random (Storytel, McCANN Poland)
KATEGORIA: KULTURA I ROZRYWKA
Random (Storytel, McCANN Poland)
KATEGORIA: MARKETING & BUSINESS SOLUTIONS
Rozwój aplikacji InPost Mobile (InPost)
KATEGORIA: NON–PROFIT & PUBLIC SERVICE
Stop kobietobójstwu! (Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów, OTO Film)
KATEGORIA: SMART BUDGET
„Kolorowy wiatr na nowo” BBC EARTH (Digital Kingdom, BBC Studios Polska)
KATEGORIA: USŁUGI
Maestro – wszystko czego chcesz od burgera (McDonald’s, DDB Warszawa, OMD)
SREBRO
KATEGORIA: BRAND EXPERIENCE
#MatteInkSong by Maybelline NY (Maybelline New York McCANN Poland, Starcom, 121 PR, TikTok dla L’Oreal)
#ZakładamyMaski (McDonalds, DDB Warszawa, OMD)
KATEGORIA: COMMERCE
Nawet serce domu da się kupić zdalnie! (IKEA, Wavemaker, Loyalty Point)
Kiedy do Carrefour (Mastercard, McCANN Poland, Isobar, Carrefour)
KATEGORIA: DOBRA KONSUMPCYJNE
Pierz, susz, noś dłużej (Electrolux Perfect Care, Zenith, LiquidThred, Cut The Mustard, Agencja Słucham, Performics)
LEGO Master – Moda na budowanie (LEGO, Initiative, TVN Media)
KATEGORIA: FINANSE
Robimy Swoje, tylko inaczej (ING Bank Śląski, Brian, Mediahub, Going, 24/7 Communication)
KATEGORIA: LAUNCH / RELAUNCH
Night City Zmienia Wszystkich (Cyberpunk 2077, Havas Media, CD Projekt RED)
KATEGORIA: LEKI I SUPLEMENTY DIETY
Twoje posiłki w walce z chorobą (Nutridrink, Publicis Worldwide, K2 Precise, Asap&Asap, Mediacom, Nutricia)
Wątroba się sprawdza (Essentiale Forte, Publicis Worldwide, QAH, Fas Digital&Design, Mindshare, Sanofi)
KATEGORIA: LONG TERM MARKETING EXCELLENCE
Bank zmieniającego się świata (Bank BNP Paribas, Publicis Worldwide, VMLY&R, Feeders Agency, Havas Media, Sales&More)
Pozytywne finanse (BLIK, Change Serviceplan, Spark Foundry, Performics, LiquidThread, Polski Standard Płatności)
KATEGORIA: MARKETING & BUSINESS SOLUTIONS
LAB – Digital Shelf Management platform (Molecular BBDO)
KATEGORIA: NAPOJE ALKOHOLOWE
Przejdźmy na TY od zera! (Tyskie 0.0%, Gong, Zenith, Bardzo, BNA, Kompania Piwowarska)
„Impreza to stan umysłu” (Desperados, LVOV, Grupa Żywiec, VMLY&R, Starcom)
KATEGORIA: NON–PROFIT & PUBLIC SERVICE
Moc niewidzialności (Stowarzyszenie maili bracia Ubogich, Agency Ancymony [Schulz], Zenith)
KATEGORIA: POSITIVE INFLUENCE
eSkarbonka (Mastercard, McCANN Poland, Carat, Fundacja WOŚP)
#NiechŻyjePlaneta (Onet, Ringier Axel Springer Polska)
KATEGORIA: REACT & DEFEND
Shopsharing (BLIK, Change Serviceplan, Spark Foundry, Performics, LiquidThread)
KATEGORIA: RETAIL / KANAŁY SPRZEDAŻY
Kuchnie bez filozofowania (IKEA, Wavemaker, Adrebellion, Loyalty Point, VMLY&R)
KATEGORIA: SMART BUDGET
Zielone Instrukcje (LEGO, Ogilvy, AL TO, LEGO)
KATEGORIA: URODA I PIELĘGNACJA
Głośni w łóżku (Durex, DDB Warszawa, Zenith, Reckitt Benckiser)
KATEGORIA: YOUNG AUDIENCE
TIGER Roat (TIGER Energy Drink, Brasil, Starcom, Grupa Maspex)
KATEGORIA: ŻYWNOŚĆ
Kotlin. Zmienia jedzenie na lepsze. (Kotlin, Agencja 2012, Starcom, Feeders Agency, Grupa Maspex)
Relaunch pierwszego tłoczenia (Kujawski, Thnk ECO, Starcom, PZL, ZT Kruszwica S.A.)
BRĄZ
KATEGORIA: BRAND EXPERIENCE
LEGO Master – Moda na budowanie (LEGO, Initiative, TVN Media)
KATEGORIA: BUSINESS-TO-BUSINESS (B2B)
Działam dalej z firmą w internecie. (ING Bank Śląski, Brain, Mediahub, Gong)
Kiedy do Carrefour (Mastercard, McCANN Poland, Isobar, Carrefour)
Czy można już płacić kartą? (Program Polska Bezgotówkowa, Wavemaker, VMLY&R)
KATEGORIA: COMMERCE
Ekonomia antykryzysowa (W.KRUK, Performics)
KATEGORIA: DOBRA KONSUMPCYJNE
Kärcher (nie tylko) do okien (Kärcher, Wavemaker)
KATEGORIA: FINANSE
Kampania Pierwsza Praca (mBank, BBDO Warszawa, Mindshare)
Shopsharing (BLIK, Change Serviceplan, Spark Foundry, Performics, LiquidThread)
KATEGORIA: KULTURA I ROZRYWKA
„Kolorowy wiatr” na nowo (BBC Earth, Digital Kingdom, BBC Studios Polska)
KATEGORIA: LAUNCH / RELAUNCH
Włącz smart gotowanie (OVI Smart, Carat, Ogilvy, Philips Domestic Applainces Polska)
KATEGORIA: LONG TERM MARKETING EXCELLENCE
Sztuka Rzemiosła (Namysłów Pils, BBDO Warszawa, Starcom, Wavemaker, Grupa Żywiec)
KATEGORIA: MOTORYZACJA
Premiera elektrycznej Mazdy MX-30 (Mazda, VMLY&R, Midshare)
KATEGORIA: NAPOJE BEZALKOHOLOWE
Jest rok 2088. Pragnienie to przeszość (Sprite, MediaCom, LiquidThread,FCBBridge2Fun, Agencja Reklamowa FORTIS, Fantasyexpo, CD PROJEKT RED, The Coca Cola Company)
KATEGORIA: NON–PROFIT & PUBLIC SERVICE
Kampania Szlachetnej Paczki 2020 (Szlachetna Paczka, Stowarzyszenie WIOSNA, Hand Made, ISTV, Studio Pigeon, Semartis)
KATEGORIA: POSITIVE INFLUENCE
Wszystko w naszych rękach (McDonald’s, DDB Warszawa, OMD)
KATEGORIA: REACT & DEFEND
Ludzie z charakterem (Tatra, Starcom, GoldenSubmarine, Heart&Brain, Global Shopper Marketing, Grupa Żywiec)
Wspieramy Przedsiębiorców (Program Polska Bezgotówkowa, Wavemaker, VMLY&R, They.pl. Fundacja Polska Bezgotówkowa)
KATEGORIA: RETAIL / KANAŁY SPRZEDAŻY
Smart! dla wszytskich (Allegro, Starcom, Ogilvy)
Przesyłki OLX (OLX, BBDO Warszawa, Media Concept)
KATEGORIA: SMART BUDGET
Lato Pełne Smaku (Winiary, UM, Nestle)
KATEGORIA: URODA I PIELĘGNACJA
„W domowym salonie” (Semilac, Spark Foundry, Performics, Red8, Nesperta)
Niektóre sprawy proszą się o dokończenie (Listernie, Przestrzeń, UM, Johnson & Johnson)
KATEGORIA: USŁUGI
Aviva. Jesteśmy przy Tobie. (Avia, Agencja 2012, Spark Foundry, Performics)
Nadania w aplikacji bez etykiaty. (InPost. BBDO Warszawa, MediaHub)
KATEGORIA: YOUNG AUDIENCE
#ZakłądamyMaski (McDOnald’s, DDB Warszawa, OMD, 24/7Communication)
„Najpierw umyj rączki” (Kotlin, Feeders Agency, Starcom, Agencja 2012, Grupa Maspex)
KATEGORIA: ŻYWNOŚĆ
KAżdy ma swoje Grześki (Grześki, MullenLowe Warsaw, Initiative, Colian)
PRoto.pl było patronem medialnym Effie Awards 2021.