Po koniec października 2023 roku ruszyła kampania „Dziewczyny. Drużyna nie tylko na boisku” Polskiego Związku Piłki Nożnej. Celem akcji jest zmiana stereotypowego postrzegania roli dziewcząt w sporcie i udowodnienie, że futbol daje niezwykłe doświadczenia oraz umiejętności wszystkim, bez względu na płeć.
W ramach kampanii powstała strona internetowa druzynadziewczyn.pl, na której przybliżono możliwości grania w piłkę nożną w różnych rolach. Dostępne będą również poradniki dla dziewcząt i ich rodziców oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a także dane kontaktowe do osób odpowiedzialnych za piłkę nożną kobiet w danym regionie.
Kolejnym elementem kampanii mają być mapy z ofertą piłkarską na terenie całej Polski.
„Dzięki mapie przygotowanej przez Polski Związek Piłki Nożnej znalezienie miejsca do treningu piłkarskiego jest znacznie łatwiejsze. Zachęcamy w tym miejscu również wszystkie kluby do otwarcia się ze swoją ofertą piłkarską na tę grupę i przypominamy, że do 15. roku życia dziewczynki mogą brać udział w rywalizacji ligowej razem z chłopcami” – powiedział sekretarz generalny PZPN Łukasz Wachowski.
Oprócz tego, w ramach współpracy z Wojewódzkimi Związkami Piłki Nożnej zorganizowane zostaną festiwale dla dziewcząt we wszystkich województwach. Mają one odbyć się w pierwszym półroczu 2024 roku. Podczas wydarzeń dziewczęta mają otrzymać niezbędną wiedzę do rozpoczęcia swojej piłkarskiej przygody oraz pomoc w znalezieniu swojego klubu.
Jak podaje Łukasz Wachowski, z badań przeprowadzonych przez PZPN i UEFA wynika, że dzięki grze w piłkę nożną 80 proc. dziewcząt czuje się pewniej w codziennych sytuacjach: w domu, w szkole, wśród rówieśników. Co więcej, przez rywalizację na boisku uczą się także pracy w zespole i komunikacji z rówieśnikami, nabywają przydatnych umiejętności w życiu codziennym.
Organizatorzy przekonują również, że piłka nożna to budowanie silnych relacji z innymi graczami. W późniejszym okresie życia wspólna pasja staje się pretekstem do spotkania, pójścia na stadion czy obejrzenia meczu przed telewizorem.
„Podczas wspólnych treningów, meczów i turniejów wykształcą się nowe przyjaźnie, nierzadko na całe życie” – dodaje Nina Patalon, selekcjonerka reprezentacji Polski kobiet i koordynatorka szkolenia piłki nożnej kobiet w PZPN.
PZPN poinformowało, że kampania wspierana przez UEFA to kolejny ich krok we realizacji wytycznych „Czas na nas! Strategia piłki nożnej kobiet w Polsce na lata 2022-2026”. (af)