Już 14 lipca 2021 roku YouTube uruchomi wersję beta YouTube Shorts w Polsce – podaje biuro prasowe serwisu. Usługa ta będzie służyć do nagrywania krótkich formatów i skierowana jest do osób, które chcą tworzyć „niedługie, chwytliwe filmy tylko za pomocą telefonu”. Shorts zyskają specjalne miejsce na stronie głównej.
YouTube wprowadził Shorts we wrześniu 2020 roku – wówczas usługa została udostępniona w 26 krajach. Teraz dostęp do niej mają zyskać użytkownicy z całego świata.
Jak wyjaśnia platforma, krótkie wideo były już widoczne w serwisie, teraz jednak wszyscy użytkownicy będą mogli tworzyć Shorts. Narzędzia, które udostępni YouTube, mają objąć m.in. „wielosegmentową kamerę umożliwiającą połączenie kilku klipów wideo razem, możliwość nagrywania z muzyką, sterowanie ustawieniami prędkości”. Możliwe ma być także pobieranie próbek ścieżki dźwiękowej z materiałów opublikowanych na YouTubie. Jak wyjaśnia YouTube, twórcy będą mieć kontrolę nad swoimi materiałami i będą mogli wycofać zgodę, jeżeli uznają, że nie chcą, by ich filmy były wykorzystywane w ten sposób.
YouTube dodaje także do narzędzia nowe funkcje, które pojawią się na istniejących i nowych rynkach. Mowa o dodawaniu tekstu w konkretnych momentach filmu, pobieraniu próbki ścieżki dźwiękowej z innych Shorts do wykorzystania we własnym filmie, automatycznym dodawaniu napisów, nagrywaniu do 60 sekund za pomocą kamery do Shorts, dodawaniu klipów z galerii telefonu do treści nagranych przy użyciu kamery do Shorts czy dodawaniu podstawowych filtrów w celu korekcji kolorów krótkich form (w przyszłości ma pojawić się więcej efektów).
Czytamy także, że YouTube współpracuje z partnerami muzycznymi, co pozwoli artystom i twórcom na korzystanie z „obszernej biblioteki utworów”.
Aby zachęcić użytkowników do oglądania Shorts, a twórców do ich nagrywania i docierania tą drogą do odbiorców, YouTube dodaje dla tego formatu specjalne miejsce na stronie głównej, a także – nowy odtwarzacz, który pozwoli przeglądać filmy w pionie. W wersji mobilnej pojawiła się z kolei karta Shorts.
Platforma wyjaśnia także, że Shorts zostaną zintegrowane z serwisem YouTube’a – jeśli więc użytkownik usłyszy fragment utworu w Shorts, będzie mógł w serwisie znaleźć cały utwór, obejrzeć teledysk czy dowiedzieć się więcej o wykonawcy.
YouTube poszukuje różnych sposobów zarabiania na krótkich filmach i nagradzania twórców za tego typu treści – w związku z tym serwis niedawno przedstawił Fundusz YouTube Shorts o wartości 100 mln dol. (mb)