Choć 2/3 pracowników branży PR to kobiety, 45 proc. respondentów raportu „GWPR Annual Index” twierdzi, że zarządy ich firm są zdominowane przez mężczyzn. Jedną z głównych barier dla kobiet, które chciałyby pełnić funkcje zarządcze, jest kwestia posiadania i wychowywania dzieci; sprawy nie ułatwia też brak elastycznych godzin pracy, polityki urlopów macierzyńskich i tacierzyńskich czy transparentności w kwestii drogi awansu.
35 proc. badanych twierdzi także, że w ich firmach kobiety otrzymują wyższe stanowiska w wolniejszym tempie niż mężczyźni. Jedna trzecia deklaruje dodatkowo, że w związku z rodzicielstwem ominął je awans lub musiały pracować inaczej niż inni pracownicy.
Osoby płci żeńskiej wykazują jednak mniejszą aktywność w staraniach o wyższe pozycje – przyznało 60 proc. respondentów.
Zestawienie tego, czego oczekują od pracodawców kobiety, z tym, co otrzymują. Źródło: „GWPR Annual Index”
Raport zwraca też uwagę na kwestie molestowania seksualnego w miejscu pracy. Doświadczyło tego 33 proc. badanych kobiet z branży – wynika z „GWPR Annual Index”. Najczęściej napastnikami byli koledzy z pracy (51 proc. wskazań), nieco rzadziej szefowie (41 proc.) i klienci (25 proc.). Jedna na dziesięć respondentek poczuła się w swojej karierze molestowana przez dziennikarza.
60 proc. osób, które doświadczyły molestowania, twierdzi, że nie zgłosiło tego w swojej firmie. Autorzy raportu sugerują – na podstawie opinii badanych – że kłopotem może być brak procedur, które by to umożliwiały, oraz szkoleń, które uczyłyby, jak postępować w przypadku doświadczenia niepożądanych zachowań seksualnych.
To pierwsza edycja badania. Jego autorzy, przedstawiciele organizacji Global Women in PR, deklarują, że raport jest częścią pięcioletniego planu, którego celem jest zrozumienie problemów, z jakimi borykają się kobiety w branży public relations, oraz mierzenie efektów dążenia firm do uzyskania równości płci.
Dokument dostępny jest na stronie. (mp)
O badaniu:
Badanie „GWPR Annual Index” przeprowadzono metodą internetowej ankiety w dniach 12 czerwca–16 sierpnia. Zebrano 678 ankiet (jak podano, rozpowszechniano formularze w ramach sieci GWPR). 90 proc. wypełniających zadeklarowało płeć żeńską, 44 proc. – posiadanie dziecka. 54 proc. pełniło funkcje dyrektorskie, 37 proc. managerskie, 9 proc. „inne”. 46 proc. podało, że pracuje w agencji, 40 proc. respondentów pochodziło z działów wewnętrznych, 10 proc. było freelancerami. Według podanej w raporcie mapy badani pochodzili m.in. z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec, Hiszpanii i Francji, Rosji, Japonii, Brazylii oraz Polski.