Firmy przeznaczają ogromne środki na budowanie swojej marki. Niemal 50 proc. zapomina jednak o komunikacji z własnymi pracownikami, którzy są przecież jej ambasadorami – wynika z badania „Efektywność biznesowa zaczyna się od komunikacji wewnętrznej”. Zdecydowana większość (71 proc.) zatrudnionych uważa, że ich pracodawca nie odniesie sukcesu biznesowego, jeśli nie wypracuje sprawnego systemu łączności między poszczególnymi strukturami.
Według badanych, przepisem na sukces może być komunikacja wewnętrzna, która będzie łączyć kilka elementów: jawność celów stawianych poszczególnym osobom i całej firmie (35 proc. wskazań), możliwość zgłaszania pomysłów przez pracowników (ponad 34 proc.) oraz włączenie ich w proces decyzyjny (nieco ponad 24 proc.).
Za dość ważne uznano też stosowanie nowoczesnych technologii, dzięki którym można uprościć procesy biznesowe; bliski kontakt zarządu z zatrudnionymi również wydaje się istotny.
Kto powinien jednak odpowiadać za komunikację wewnętrzną w firmie? Z jednej strony, prawie siedmiu na dziesięciu badanych (67 proc.) stwierdziło, że to obowiązek menedżerów i kierowników działów. Z drugiej natomiast – autorzy raportu zwracają uwagę, że im firma ma więcej pracowników, tym ważniejszy jest osobny specjalista ds. komunikacji wewnętrznej. W przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 500 osób za potrzebnego uznawało go 23 proc. pytanych, podczas gdy w mniejszych firmach było to nieco mniej – 19 proc.
Nie każdy zatrudniony wie ponadto, kto odpowiada za przepływ informacji w firmie. Nawet jeśli blisko 53 proc. badanych wskazało menedżerów lub kierowników działów, to niemal jedna czwarta wybrała odpowiedzi „nikt” oraz „nie wiem”.
Komunikację wewnętrzną wspierają coraz częściej rozwiązania technologiczne – podają autorzy raportu. Niemal 70 proc. badanych stwierdziło, że narzędzia on-line mogą poprawiać przepływ informacji między pracownikami; niewiele mniej chciałoby mieć stały, internetowy dostęp do informacji o firmie, jej projektach i pracownikach.
Narzędzia internetowe przydają się zwłaszcza w przedsiębiorstwach, których struktura jest rozproszona – twierdzi Paweł Leks, CEO emplo. „Statyczną pracę przy biurku coraz częściej zamieniamy na pracę w drodze na spotkanie, w pociągu czy kawiarni – przekonuje ekspert i dodaje: „Możliwość natychmiastowego dotarcia z firmowymi informacjami do każdej osoby, także tej niepracującej przy komputerze, a korzystającej głównie ze smartfona, jest kluczową wartością dla zarządów i menedżerów”.
Technologiczne nowinki nie są jednak bez wad. Maksymilian Pawłowski – menedżer komunikacji korporacyjnej w Leroy Merlin Polska – uważa, że możliwość porozumiewania się na dystans jest w firmach nadużywana, ponieważ praktycznie nie generuje kosztów. Sprawia to jednak, że pracownicy coraz rzadziej rozmawiają ze sobą twarzą w twarz.
„Forma bezpośredniej komunikacji jest często swego rodzaju luksusem. Jednym aspektem jest łatwość komunikacji dzięki technologiom, natomiast zupełnie innym jej skuteczność. Najwyższą (…) osiągamy właśnie podczas spotkań bezpośrednich, gdzie możliwe jest nie tylko wysłanie komunikatu, lecz także otrzymanie informacji zwrotnej lub prośby o pogłębienie danego tematu” – dzieli się doświadczeniami Pawłowski.
Przykładowo – badani zostali postawieni przed sytuacją, w której klient zadaje im trudne pytanie sprzedażowe. Czasu na odpowiedź jest niewiele, a sprawę ewidentnie należałoby omówić. Do kogo zwróciliby się w pierwszej kolejności?
Niemal 38 proc. wskazało przełożonego. Nieco mniej, bo prawie 28 proc., udałoby się do zespołu sprzedażowego. Jedynie 4 proc. mniej (24 proc.) uznało, że omówiłoby problem z pracownikiem innych działów.
„Jestem przekonany, że sprawna komunikacja, przede wszystkim wewnątrz dużego zespołu sprzedażowego, ale również dobra współpraca i komunikacja z innymi działami lub dostawcami zewnętrznymi, zwłaszcza w sektorze B2B, wspiera skuteczność sił sprzedażowych i prowadzi do osiągnięcia zamierzonego celu” – skomentował opisany wyżej przykład Adam Kędzierski, dyrektor sprzedaży w firmie Benefit Systems.
O badaniu:
Badanie „Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej” zostało zrealizowane na zlecenie emplo przez SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza miała charakter celowy. Badanie zrealizowano wśród osób w wieku 20-65 lat, będących pracownikami firm: średnich (zatrudniających od 50 do 250 pracowników), dużych (zatrudniających od 250 do 500 pracowników) oraz korporacji (zatrudniających powyżej 500 osób). Zrealizowano łącznie 528 wywiadów. Badanie przeprowadzono w dniach 19-24 maja 2017 roku.
(mp)