21 Złotych, 32 Srebrne i 26 Brązowych – tyle nagród przyznano w konkursie Złote Spinacze 2020. 28 stycznia podczas gali online ogłoszono zwycięzców XVIII edycji konkursu, którego organizatorem jest Związek Firm Public Relations. Nagrody przyznano łącznie 33 kategoriach konkursowych. Tytanowego Spinacz otrzymała w tym roku Grupa Komunikacja Plus, tytuł kampanii PR XX-lecia otrzymał natomiast projekt „Ogólnopolski Program dla Młodzieży »Mam Haka na Raka«”.
Gala została zorganizowana całkowicie online, a poprowadzili ją wspólnie Małgorzata Mejer, przewodnicząca jury, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Procter & Gamble, oraz Adam Jarosz, prezes ZFPR. Jury wybrało nagrodzone projekty spośród 93 nominacji. W tym roku spłynęło blisko 400 zgłoszeń do konkursu.
Z okazji 20-lecia powstania Związku Firm Public Relations w tym roku utworzono jubileuszową kategorię – Kampania PR XX-lecia. Jej celem było przypomnienie projektów, które miały szczególny wpływ na rozwój polskiej branży PR, a także na profesjonalne postrzeganie praktyki public relations. O zwycięzcy w tej kategorii decydował werdykt wszystkich sześciu grup jurorskich. Nagroda została przyznana Hill+Knowlton Strategies, GSK, Polskiej Unii Onkologii oraz Fabryce Komunikacji Społecznej za projekt „Ogólnopolski Program dla Młodzieży »Mam Haka na Raka«”.
Przyznany został również Tytanowy Spinacz dla „najlepszego w konkursie” – ta nagroda, przyznana na podstawie przygotowanego przez organizatora rankingu, trafiła po raz pierwszy do Grupy Komunikacja Plus.
Specjalną kategorią tej edycji konkursu było także COVID-19 PR response, w której statuetki przyznano za cztery projekty. Złoto otrzymały D*fusion communication i ESL Polska za komunikację kryzysową Intel Extreme Masters Katowice, srebrem nagrodzono kampanię Biedronki „Blisko mimo wszystko!” autorstwa Hill+Knowlton Strategies, a brąz zdobyły Mastercard, Solski Communications i Isobar (Dentsu Polska) za projekt „Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl” oraz 38 Content Communication i TVN Discovery za „Kino 2020 – Pierwszy Festiwal Filmów w Czasie Kwarantanny”.
Po raz trzeci w historii konkursu przyznana została nagroda redakcji rp.pl, którą otrzymały Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Avon Cosmetics Polska, Garden of Words, DDB Warszawa, PHD za projekt „Dzień na U”.
Lista wszystkich nagrodzonych projektów przedstawia się następująco:
Kategorie główne:
PR korporacyjny
ZŁOTO
„Koleje Dolnośląskie na dobrych torach” – Grupa Komunikacja Plus, Koleje Dolnośląskie
BRĄZ
„Girls Go Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię” – Mercedes-Benz Manufacturing Poland, Kawałek Świata – Media
PR produktu
ZŁOTO
„Concept Merliniego – Konkurs KOŁO na Projekt Łazienki” – Monday – agencja komunikacji, KOŁO Grupa Geberit
SREBRO
„Death Stranding” – MSL, PlayStation Polska
BRĄZ
„Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl” – Mastercard, Solski Communications, Isobar (Dentsu Polska)
Issue management i komunikacja kryzysowa
ZŁOTO
„Test na »prodzie« i zaskakujący rebranding mBanku na ĘŚĄĆŻ” – mBank
Czytaj też: „mBank pozdrawia”, czyli jak wpadka z powiadomieniami push wyglądała od kuchni
SREBRO
„Pomoc turystom biura podróży Neckermann/Thomas Cook” – Mondial Assistance
Advocacy i Public Affairs
ZŁOTO
„Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski” – Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
SREBRO
„Inicjatywa branży spotkań, wydarzeń i turystyki – Tugether” – Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (TUgether), Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
BRĄZ
„Uwaga, dziura w Tarczy!” – Konfederacja Lewiatan
Kampania społeczna
ZŁOTO
„#WzywamyPosiłki” – Inicjatywa Obywatelska „#WzywamyPosiłki”, 2vision, East Eventz, comu:comu., Sztengreber, Muzk Management, Motyw Studio, EVENTAGE
SREBRO
„BEZ JAJ” – OLX, 180 HEARTBEATS + JUNG V MATT
BRĄZ
„ANTYSMOG SONG” – OLX, F25 PRODUCTION HOUSE, 23HEROES
PR pro bono
ZŁOTO
„Ostatnie Chwile Szczęścia Puckie Hospicjum” – 38 Content Communication, Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio
SREBRO
„ZPPHiU vs C-19 w kampanii #ratujmypolskiemiejscapracy” – Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
SREBRO
„Zostań z muzyką” – Projekt PR
Covid-19 PR response
ZŁOTO
„Komunikacja kryzysowa Intel Extreme Masters Katowice 2020” – D*fusion communication, ESL Polska
SREBRO
„Blisko mimo wszystko! Biedronka umacnia relacje w pandemii” – Biedronka/ Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies
BRĄZ
„Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl” – Mastercard, Solski Communications, Isobar (Dentsu Polska)
BRĄZ
„Kino 2020 – Pierwszy Festiwal Filmów w Czasie Kwarantanny” – 38 Content Communication, TVN Discovery
Komunikacja wewnętrzna
ZŁOTO
„Brilliant in Quality” – Grupa Komunikacja Plus, 3M Global Service Center Poland
SREBRO
„NiecodzieNNa dawka informacji o tym, co ważne i ciekawe” – Nationale Nederlanden
Event komercyjny
BRĄZ
„POCIĄG DO ZMIAN” – Master Brand, BNP Paribas Bank Polska
Event społeczny
SREBRO
„OLX LECIMY Z POMOCĄ” – OLX
BRĄZ
„Najpiękniejsza domówka świata” – Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Boscata, Mastercard
BRĄZ
„»Rolling2Zwrotnik« – wyprawa rowerowa ludzi po nowotworze” – Human Signs, Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!
Launch produktu, usługi lub firmy
SREBRO
„Power Plant – nie lekceważ potęgi roślinnej mocy!” – Good One PR
SREBRO
„Let Creators Be Creators – ConceptD laptopy dla twórców” – Acer Polska
BRĄZ
„Launch oferty konwergentnej, czyli Nowy Sezon w T-Mobile” – 24/7Communication, T-Mobile Polska
Sustainability i CSR Communications
SREBRO
„FASOFF” – MOSQI.TO, KOMPANIA PIWOWARSKA
BRĄZ
„Ty nie zauważysz. Środowisko tak” – 24/7Communication, McDonald’s Polska
PR miejsca, miasta lub regionu
ZŁOTE
„Stocznia Gdańska warta UNESCO!” – 38 Content Communication, Narodowy Instytut Dziedzictwa
SREBRO
„Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski” – Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
SREBRO
„Największy w Polsce hybrydowy festiwal literacki” – Projekt PR, Goyki3 ArtInkubator
BRĄZ
„Budujemy największy most świata – z Wrocławia do Indii” – Grupa Komunikacja Plus, Konsulat Honorowy Republiki Indii
Social media
ZŁOTO
„Najpiękniejsza domówka świata” – Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Boscata, Mastercard
SREBRO
„Test na »prodzie« i zaskakujący rebranding mBanku na ĘŚĄĆŻ” – mBank
BRĄZ
„Mowa Miłości” – Outriders, Laska Nebeska
Business-to-Business PR
SREBRO
„TARCZA ANTYKRYZYSOWA DLA RYNKU OPTYCZNEGO” – Made in PR, Grupa Essilor
BRĄZ
„Lider e-zdrowia 2019” – Centrum e-Zdrowia
PR finansowy i relacje inwestorskie
SREBRO
„Craft-funding Janusza Palikota” – Crowdway.pl, Janusz Palikot, Agencja Hello PR, MarkNeting
BRĄZ
„Mazurska Manufaktura Alkoholi – kraft to nie tylko piwo!” – Good One PR, Mazurska Manufaktura Alkoholi
Media Relations
ZŁOTO
„Volkswagen napędza elektromobilność w Polsce” – Volkswagen, OneMulti, InsightOut Lab
SREBRO
„Jak utrzymać uwagę mediów w czasach dominacji jednego tematu” – Biedronka – Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies
SREBRO
„Lifestyle 100% earned. Zawodowy styl życia Pracuj.pl” – Linkleaders, Grupa Pracuj
Employer Branding
ZŁOTO
„Dobra robota! w Electrolux – strategia EB dla 5 fabryk” – Grupa Komunikacja Plus, Electrolux
SREBRO
„Kampania Capgemini Między Innymi” – Fabryka Komunikacji Społecznej, Capgemini Polska
BRĄZ
„Evolve. Advance. We’ll cheer you on” – UBS, MJCC
Content marketing – branded content
ZŁOTO
„ZDARZYŁO SIĘ NAJLEPSZYM” – OLX, F25 Production House, 180HEARTBEATS + JUNG V MATT
SREBRO
„Kryptonim S.E.S.J.A” – Monday – agencja komunikacji
BRĄZ
„ORLEN: »Cud nad Wisłą«” – PR 510, MyPlace
Custom Publishing
ZŁOTO
„Samobójstwa najmłodszych. Chcielibyście o tym nie słyszeć” – Pan Pikto, Fundacja Wielogłosu
SREBRO
„Magazyn »UPstream«: reportaż dźwignią PR-u” – Nowy Styl
BRĄZ
„NiecodzieNNik TV poleca się do porannej kawy!” – Nationale Nederlanden
Kategorie sektorowe:
Technologia, IT, telekomunikacja
BRĄZ
„Launch oferty konwergentnej, czyli Nowy Sezon w T-Mobile” – 24/7Communication, T-Mobile Polska
BRĄZ
„Let Creators Be Creators – ConceptD laptopy dla twórców” – Acer Polska
Finanse
SREBRO
„#zdalnidopomocy” – 24/7Communication, ING Bank Śląski
SREBRO
„Szczepionka na dezinformację” – Santander Bank Polska
SREBRO
„Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl” – Mastercard, Solski Communications, Isobar (Dentsu Polska)
Uroda, higiena i wellness
SREBRO
„#ChceDoSalonu” – Remarkable Ones, Versum
Moda i styl życia
ZŁOTO
„ZPPHiU vs C-19 w kampanii #ratujmypolskiemiejscapracy” – Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
Kultura i media
ZŁOTO
„Najpiękniejsza domówka świata” – Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Boscata, Mastercard
SREBRO
„Kino 2020 – Pierwszy Festiwal Filmów w Czasie Kwarantanny” – 38 Content Communication, TVN Discovery
BRĄZ
„Cartoon Network »Bądź kumplem, nie dokuczaj«” – Turner Broadcasting System, dotrelations, Stor9
Medycyna i zdrowie
ZŁOTO
„Dzień na U” – Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Avon Cosmetics Polska, Garden of Words, DDB Warszawa, PHD
SREBRO
„#PowiedzJak” – MSL, Fundacja Nutricia
BRĄZ
„#Stopfejkfriends” – Fabryka Komunikacji Społecznej
Sport, turystyka i rekreacja
BRĄZ
„Budujemy największy most świata – z Wrocławia do Indii” – Grupa Komunikacja Plus, Konsulat Honorowy Republiki Indii
Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
SREBRO
„Concept Merliniego – Konkurs KOŁO na Projekt Łazienki” – Monday – agencja komunikacji, KOŁO Grupa Geberit
BRĄZ
„Lepiej bez smogu” – ISOVER Saint-Gobain
BRĄZ
„Skanska jako lider na polskim rynku nieruchomości biurowych” – Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska
Przemysł i infrastruktura
ZŁOTO
„Grupa Impel na pierwszej linii frontu walki z Covid-19” – Impel
SREBRO
„NIE OCZERNIAJ GÓRNIKA. STOP HEJTOWI” – Agencja Reklamowa ArtGroup
SREBRO
„Dobra robota! w Electrolux – strategia EB dla 5 fabryk” – Grupa Komunikacja Plus, Electrolux
Motoryzacja i transport
SREBRO
„IZERA. Elektryk made in Poland!” – 38 Content Communication, ElectroMobility Poland, Don’t Worry
NGO i sektor publiczny
ZŁOTO
„Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski” – Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
BRĄZ
„Unia Owocowa: Tarcza antykryzysowa i WPR dla sadowników” – Procontent, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”
Kategorie specjalne:
Efektywność
ZŁOTO
„Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski” – Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
Research&Insight (partner Instytut Monitorowania Mediów)
ZŁOTO
„Volkswagen napędza elektromobilność w Polsce” – Volkswagen, OneMulti, InsightOut Lab
Kampania PR XX-lecia
„Ogólnopolski Program dla Młodzieży »Mam Haka na Raka«” – Hill+Knowlton Strategies, GSK, Polska Unia Onkologii, Fabryka Komunikacji Społecznej
Tytanowy Spinacz: Grupa Komunikacja Plus
Nagroda redakcji rp.pl: „Dzień na U” – Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Avon Cosmetics Polska, Garden of Words, DDB Warszawa, PHD
PRoto.pl jest partnerem konkursu Złote Spinacze. (mb)