Realizacja „Europejskiego Zielonego Ładu” będzie dominować dyskurs dotyczący zrównoważonego rozwoju w 2020 roku – prognozują ekspertki, które PRoto.pl poprosiło o wypowiedź. Tematy związane z ochroną środowiska, zielonymi technologiami i budową lepszych łańcuchów dostaw przeniosą się ze sfery deklaracji w sferę działań.
„Międzynarodowe koncerny, których sukces coraz częściej zależy od coraz bardziej kompleksowych łańcuchów dostaw, będą wymagały przestrzegania standardów zrównoważonego rozwoju od swoich dostawców – sektora MŚP, czyli nie tylko klientów agencji PR, lecz także ich samych” – prognozuje jedna z ekspertek.
Zaangażowanie całego biznesu może też przełożyć się na inną zmianę: komentujące wyrażają nadzieję, że w 2020 roku będziemy widzieć mniej komunikacji, której można zarzucić grzech greenwashingu.
Czytaj więcej: „Tylko realne działania, a nie deklaracje”. Podsumowanie społecznej odpowiedzialności biznesu w 2019 roku
Irena Pichola, partner i lider ds. zrównoważonego rozwoju w Europie Centralnej, Deloitte
W temacie zrównoważonego rozwoju rok 2020 z pewnością upłynie pod znakiem wprowadzania w życie tzw. „Europejskiego Zielonego Ładu”. Komisja Europejska zapowiada, że będzie traktować go priorytetowo, przez co możemy spodziewać się wielu zielonych legislacji oraz konsekwentnej realizacji przedstawionych, ambitnych celów, z dążeniem do neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku na czele. Będą one miały znaczenie dla miast i regionów, ale też funduszy inwestycyjnych i biznesu. Uwagę będą więc przykuwać inicjatywy liderów chcących pokazać swoje przewodnictwo w tym temacie, ale wygrają głównie ci, których działania będą doprowadzały do prawdziwej transformacji.
Nie sposób zapominać też o zielonych technologiach – rok 2020 będzie czasem, gdy tworzące je firmy zaczną odnosić sukcesy komercyjne i staną się inspiracją dla innych. Te trendy obecne będą także w Polsce, bo nasz kraj jest ambitny, szybko się uczy i na pewno będzie starał się zostać beneficjentem zielonej rewolucji.
Zmiany makro przełożą się też na skalę mikro. Międzynarodowe koncerny, których sukces coraz częściej zależy od coraz bardziej kompleksowych łańcuchów dostaw, będą wymagały przestrzegania standardów zrównoważonego rozwoju od swoich dostawców – sektora MŚP, czyli nie tylko klientów agencji PR, lecz także ich samych. Wierzę, że dużą rolę odegrają też ambicje polskich przedsiębiorców, bo jeśli poczują wiatr zmian i zechcą skorzystać na tej silnej presji na zrównoważony rozwój, będą musieli znaleźć sposób na proaktywne dostosowanie biznesu do nowych warunków, jeszcze zanim legislatorzy ustalą standardy. Wierzę, że zrównoważony rozwój coraz częściej będzie oznaczał dla nich kierunek strategicznych zmian, nowych inwestycji i pomysłów biznesowych, które pozwolą osiągnąć sukces komercyjny, pozyskać finansowanie, zbudować trwałe relacje na rynku i przewagę konkurencyjną.
Przykładów na takie zrównoważone/zielone transformacje mamy coraz więcej. Oby ich sukces biznesowy był zachętą i przykładem dla innych oraz dowodem, że jako kraj możemy realizować rozwój gospodarczy w duchu zrównoważonego rozwoju – w co głęboko wierzę.
Iwona Michalczyk, dyrektor zarządzająca, Garden of Words Group
Biznes ma jeszcze wiele do zrobienia w kwestiach środowiskowych – w kolejnym roku firmy nadal będą angażować się w działania na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi, zarządzaniem zasobami i odpowiedzialną konsumpcją. To oczywisty i istotny przedmiot uwagi społecznej, ponadlokalny – coraz więcej osób dostrzega konieczność podjęcia szerszych działań w tych obszarach. Firmy przejdą z poziomu deklaratywnego do realizacji konkretnych działań i podejmowania nowych inicjatyw.
Jadwiga Jadziewicz, CSR Manager, Dentsu Aegis Network Polska
Patrzę na przyszły rok optymistycznie. W 2020 specjalista ds. CSR znajdzie się na liście nowych zawodów resortu pracy. Ale nie chodzi tylko o ten zapis, głos ekspertów w tej dziedzinie zaczyna być naprawdę coraz bardziej brany pod uwagę przez biznes.
Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że firmy będą podążały śladem obecnych działań. Strategie działania przedsiębiorstw w obszarze CSR będą koncentrować się wokół strategicznych celów ONZ, szczególnie tych dotyczących zapobieganiu zmianom klimatycznym.
Co z tego wynika dla biznesu? Firmy będą skupiać się coraz bardziej na minimalizacji wpływu swojej działalności na środowisko naturalne, więc możemy spodziewać się działań prowadzących do skrócenia łańcucha dostaw, dążenia do generowania jak najmniejszej liczby odpadów czy wprowadzania projektów zachęcających do zachowań redukujących negatywny wpływ człowieka na środowisko. Mam nadzieję, że nie będziemy mieć do czynienia z projektami greenwashingowymi, ale szczerymi inicjatywami, które mają na celu rzeczywiste zmiany, a nie jedynie poprawienie wizerunku w oczach konsumentów.
Myślę, że trendem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest wykorzystanie danych w działaniach CSR. Wzrost znaczenia działań prospołecznych wymusił na markach strategiczne podejście do kwestii działań CSR, dzięki temu eksperci opiekujący się tym obszarem zyskali dostęp do danych dotyczących konsumentów i ich upodobań. Nigdy wcześniej nie mogliśmy oprzeć naszych działań na tak dużej ilości insightów.
Liliana Anam, menedżer zarządzający CSRinfo
W 2020 roku warto zwrócić uwagę na następujące trendy:
1. Zmiana klimatu i kwestie środowiskowe będą jednymi z wiodących dla wielu firm, co związane jest ze zmianami regulacyjnymi, oczekiwaniami konsumentów oraz klientów biznesowych. Kto nie jest gotowy na redukcję swojego „śladu środowiskowego”, zostanie w tyle.
2. Nowym tematem, który zyskuje na znaczeniu, są prawa człowieka w biznesie. Warto śledzić tutaj unijne i międzynarodowe inicjatywy.
3. Zwróciłabym również uwagę na kwestie kodeksów postępowania i etycznych, które wprowadzają rozwiązania dot. sygnalistów.
4. Trend dotyczący większej transparentności w zakresie danych niefinansowych będzie się utrzymywał. Aktualizację w zakresie tych trendów będziemy prezentowali podczas V edycji konferencji dot. sprawozdawczości w kwietniu 2020.
5. W związku z licznymi zmianami jeszcze większą wagę zyska podejście do komunikacji, które stawia na dialog – przynajmniej z kluczowymi interesariuszami.