niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualności„ZMIERZ SIĘ”. Rusza kampania zwracająca uwagę na temat osteoporozy

„ZMIERZ SIĘ”. Rusza kampania zwracająca uwagę na temat osteoporozy

W lutym 2024 roku ruszyła kampania „ZMIERZ SIĘ” zainicjowana przez Kolację „Zmierz się z osteoporozą”. To inicjatywa łącząca przedstawicieli różnych środowisk w celu zwrócenia uwagi opinii publicznej oraz polityków na konieczność podniesienia poziomu edukacji polskiego społeczeństwa na temat osteoporozy i jej konsekwencji. 

Choroba ta dotyka aż 2,1 mln Polaków po 50. roku życia, z czego 1,7 mln to kobiety. Niemal 1 na 3 kobiety i 1 na 5 mężczyzn po 70. roku życia doświadcza złamań osteoporotycznych. By zmienić te statystyki, potrzebna jest edukacja społeczeństwa. W tym celu powstała Koalicja „Zmierz się z osteoporozą”, która będzie prowadzić działania edukacyjne oraz promować zachowania zmierzające do poprawy sytuacji zdrowotnej u osób, u których występuje ryzyko osteoporozy. 

Jest to choroba powodująca postępujący ubytek masy kostnej, który prowadzi do nadmiernej kruchości kości. Bywa nazywana „cichym złodziejem kości”, ponieważ początkowo przebiega bezboleśnie, co utrudnia jej wczesne diagnozowanie. Głównymi czynnikami ryzyka osteoporozy są wiek, płeć, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, siedzący tryb życia oraz niedobór wapnia i witaminy D. Alarmującym czynnikiem jest ubytek wzrostu, który może świadczyć o złamaniach trzonów kręgowych.

Kampania „ZMIERZ SIĘ” jest odpowiedzią środowiska na niewystarczający poziom wiedzy społeczeństwa i pilną potrzebę działań zmierzających do poprawy profilaktyki, wczesnego wykrywania i skutecznego leczenia osteoporozy. Akcja jest skierowana zarówno do społeczeństwa, jak i środowiska medycznego.

„Pomysł zawiązania Koalicji jest efektem dyskusji prowadzonej przez organizacje zaangażowane w edukację, profilaktykę i leczenie osteoporozy w Polsce, w tym przez przedstawicieli środowiska lekarskiego, pacjenckiego, menedżerów ochrony zdrowia, reprezentantów administracji publicznej oraz przedstawicieli przemysłu farmaceutycznego i spożywczego” – mówi prof. Jarosław Pinkas, Konsultant Krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego.

W ramach kampanii powstały specjalne kartony mleka firmy Polmlek z dedykowaną grafiką edukacyjną na temat osteoporozy.

Źródło: zmierzsie.pl

Ambasadorką akcji jest piosenkarka i producentka muzyczna Anna Jurksztowicz. Inicjatorką kampanii jest Magdalena Kołodziej, prezes zarządu Fundacji MY Pacjenci. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj