8 listopada 2022 roku nagrodzono najbardziej efektywne kampanie i rozwiązania biznesowe. Podczas gali 23. edycji Effie Awards Poland wręczono 66 statuetek: 37 brązowych, 19 srebrnych, 10 złotych oraz Grand Prix Effie 2022. W kategorii PR&Employer Branding złota trafiły do firm Erbud i YES.
„W ostatnich latach w zgłoszeniach Effie widać, że komunikacja marek wychodzi poza obszar informowania tylko o cechach produktów czy usług. Coraz częściej rola marketingu i reklamy obejmuje także edukację i odpowiadanie na aktualne fundamentalne problemy i wyzwania społeczne czy ekologiczne” – wskazują organizatorzy konkursu.
Nagrodę Grand Prix Effie 2022 otrzymali w tym roku YES Biżuteria, 180heartbeats + JUNG v. MATT, Stratosfera, Massive Music, Mediahub za kampanię „Jestem kobietą”, która „wzbudziła emocje i odbiła się szerokim echem”, a jej „autentyczność i inkluzywność zarezonowały społeczni”.
„Ostatnie lata w wielu krajach stoją pod znakiem walki o prawa kobiet. Wystarczy wspomnieć MeToo w Stanach czy Strajk Kobiet w Polsce, wydarzenia w Indiach, niedawne represje ze strony policji obyczajowej w Iranie. Czy marka, którą od 41 lat tworzą kobiety mogła przejść obok tego obojętnie? Mogła, ale nie przeszła. Miała odwagę, aby przeciwstawić się stereotypom, na których opiera się cała kategoria. Poszła pod prąd. Opowiedziała się za prawem kobiet do bycia sobą, za inkluzywnością, tolerancją i wolnością. Zwróciła się do kobiet postępowych, wzbudziła emocje w słusznej sprawie” – mówił Cezary Stypułkowski, prezes mBanku i przewodniczący Jury, podczas wręczania nagrody. „To przykład działań, w których misja marki została zintegrowana z jej ambitnym celem komercyjnym. Pokazuje dobitnie zarówno siłę komunikacji marketingowej w budowie wartości marki i biznesu, jak i rolę społeczną i kulturotwórczą marketingu” – podkreślił.
„Tę nagrodę dedykujemy wszystkim kobietom, które nadal wątpią w swoją wolność wyboru i w słuszność swojej drogi, które codziennie poddają się krytyce i stereotypom z lamusa” – skomentowała Magdalena Kozanowska, Managing Director w 180heartbeats + JUNG v. MATT.
Złote nagrody Effie 2022 otrzymali:
– W kategorii Marketing & Business Solutions „BLIK Zbliżeniowy (BLIK-C)” – BLIK, Spark Foundry, Change Serviceplan, Mastercard
– W kategorii Finance „Dorośliście? Dorośliśmy!” – ING Bank Śląski, Brain, Mediahub, GONG, MOSQI.TO
– W kategoriach: Consumer Goods oraz PR&Employer Branding „Jestem kobietą” – YES Biżuteria, 180heartbeats + JUNG v. MATT, Stratosfera, Massive Music, Mediahub
– W kategorii Services „Mata przejmuje Maka” – McDonald’s, DDB Warszawa, OMD, 24/7Communication
– W kategorii Long Term „Na zdrowie kategorii. Kujawski” – Bunge, ThinkECO, Starcom, PZL
– W kategorii Food „Nowoczesny makaron, a jak od babci. Lubella” – Grupa Maspex, Starcom, Brainbox, Feeders Agency
– W kategorii Medicines & Supplements „Przełamujemy tabu. Dulco” – Sanofi CHC, IPG Health Spark Warsaw, PHD Media Direction
– W kategorii Young Audience „Sport is an attitude. Sprandi” – CCC
– W kategorii PR&Employer Branding „Walka o Koszyki: rekrutacja przez gaming” – Erbud, Globalworth, Gameset
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższe pozycje zajęli: wśród agencji – DDB Warszawa, spośród Agencji Mediowych – Starcom, firma roku – Grupa Maspex.
Pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są na stronie.
PRoto.pl jest patronem medialnym konkursu.